در گفتگو با تبریزبیدار مطرح شد؛

میرتاج الدینی؛ از نمایندگی تبریز و حضور در دولت تا وحدت اصولگرایان

میرتاج الدینی در گفتگو با تبریزبیدار، روایت های شنیدنی از حضور در هیات دولت، نمایندگی تبریزو انتخابات آینده ابراز داشت.

 سرویس سیاسی تبریزبیدار؛ 

 حجت الاسلام میر تاج الدینی  از جمله چهره های شناخته شده ای است که سابقه نمایندگی مردم تبریز در مجلس و معاونت پارلمانی دولت را در کارنامه دارد. ناگفته های بسیاری در این گفتگو مطرح شد که خواندن آن راه گشای برخی سوالات است.

با توجه به اینکه شما در هیئت دولت تجربه کار دارید عملکرد دولت یازدهم را در این دو سال گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

معمولا عملکرد یک دولت در پایان ۴سال کامل می شود و چون بعضی از برنامه ها در پایان دوره اجرا می شود لذا نمی توان این مسائل را بطور کامل ارزیابی کرد.اگر ارزیابی نسبی تاکنون داشته باشیم در عرصه فرهنگی کار خاصی صورت نگرفته و در عرصه روابط خارجی و سیاست نیز می توان به مسئله برجام اشاره کرد.
دولت اساس رویه اقتصادی خود را به قضیه برجام و رفع تحریم ها منوط کرده است و با پشتیبانی و حمایت رهبر انقلاب از تیم مذاکره کننده این قضیه توانست از گردنه عبور کند  هرچند در این ماجرا خیلی حرف ها برای گفتن وجود دارد.

 اگر برجام با روش های مقام معظم رهبری که فرمودند نگذارید مذاکرات طولانی و چند مرحله ای شود، پیش می رفت زودتر و بهتر از این به نتیجه می رسیدیم راهبرد آمریکا در مذاکرات طولانی کردن و پیچیده کردن مذاکرات و امتیاز گرفتن از حریف بود و آن ها از این موضوع بسیارسود بردند.

نکته دیگر در این خصوص این است که تیم مذاکره کننده باید ازمرکز پشتیبانی و تقویت می شد و با توجه به ظرفیت های نظام و انقلاب و حمایت های رهبری آنها در موضع قدرت بودند ولی بعضی حرفها و اظهارنظرهای مسئولان دولت آنها را در موضع ضعف قرارداد و همین کار منجر به امتیازدهی بیشتر توسط ایران شد.

مذاکره از موضع قدرت مذاکره برد- برد است ولی اگر از موضع ضعف باشد دشمن امتیاز زیای خواهد گرفت .

Image title

متاسفانه مذاکرات ما از موضع ضعف بود مثلا وقتی تیم مذاکره کننده برای مذاکرات می رفت مسئولان ما گفتند خزانه ما خالی است و این منجر به موضع ضعف ما شد و مثل این است که رزمندگان ما در جبهه بگویند مهمات ما تمام شده است و یا در برخی اظهار نظرهای مسئولان که همه چیز مثل آب، کشاورزی، محیط زیست و … را به رفع تحریم ها وصل کردند و وقتی دشمن این را فهمید که تحریم ها اثر کرده طبعا پافشاری ها را بیشتر کرد و این از ضعفهای این دولت است ولی چون سیاست نظام عبور از این گردنه بود مدیریت و هدایت انجام گرفت تا از این گردنه نیز عبور کنیم.

نکته دیگراین است که منوط کردن همه چیز به مذاکرات و تحریم درست نبود الان هم اگر نگاه و رویکرد خوبی برای پساتحریم نداشته باشند ممکن است اشتباه دیگری اتفاق بیفتد.

از خدماتی که در دولت قبل به مردم انجام دادید برایمان بگویید. به یاد دارم حتی استاندار سابق نیز از پیگیری های شما برای استان تقدیر کردند؟
حضور بنده در هیات دولت یک فرصت برای مردم شهر و استانمان بود، همانطور که باید در مجلس افراد تاثیر گذار داشت باید در دولت هم همین افراد را داشته باشیم و خیلی از استانها تلاش می کنند تا نفراتی را در کابینه دولت داشته باشند.

برخی از مخالفین من در تلاش هستند که این نقاط قوت را به نقاط ضعف مطرح کنند و بگویند که تاج الدینی مجلس و رای مردم را رها کرد و به دولت رفت در حالیکه رئیس جمهوری که انتخاب می شود با رای مردم است و اعضای کابینه که به رئیس جمهور کمک می کنند این همان کمک به رای مردم است و این کار در مجلس مرسوم است که نمایندگان، نماینده ای را برای رفتن به دولت تشویق و ترغیب می کنند.

من با رفتنم به دولت اختیاراتم مضاعف شد یعنی هم در دولت هم در مجلس نماینده مردم استان بودم و دوسال باقیمانده در مجلس تبدیل به چهارسال حضور در دولت شد علاوه بر دولت بنده در مجلس هم حضور داشتم و کارهای آن را از طریق نمایندگان انجام می دادم.

Image title

من در مجلس یکی از ۲۰۰ نماینده ودر دولت یکی از ۲۵ نفر بودم و گاهی استاندار و یا مدیران ارشد استانی با من تماس می گرفتند و بنده مشکلات استان را با رئیس جمهور و هیات وزیران مطرح کرده و آنها را رفع می کردم.

علاوه بر این بنده به عنوان معین استان در دولت انتخاب شدم و مسائل استان را حل می کردم در اولین روز ورودم به دولت طرح حل مشکلات آتش سوزی بازار تبریز مطرح شد و از آن دفاع کردم و اعتبار خوبی برای خسارت بازار تبریز گرفتم.

بنده علاوه بر استان کارهای ملی بسیار زیادی  مثل جلوگیری از ایجاد بحران های تصنعی،ادغام وزارتخانه، اجرای هدفمندی یارانه و همچنین نوشتن برنامه پنجم انجام دادم. کارهایی از جمله اعتبارات کلان استان و مشکلات مدیران ارشد استانی را پیگیری و حل می کردم همچنین اعتبار قطار میانه- تبریز را با پیگیری های بسیارافزایش دادم.

خط دوم زرینه رود یکی از پروژه های بزرگ استان که نمایندگان از ۱۰ سال گذشته این پروژه را پیگیری می کردند ولی به علت اعتبار کم دولت اجرا نمی شد بالاخره با تلاش ها و رایزنی های بسیار این پروژه توسط قرارگاه خاتم با اعتبار دهها میلیاردی آغاز شد.

از دیگر اقدامات من پیگیری قطار سریع السیر تبریز- تهران بود و با وجود اینکه مسیر تهران- مشهد در برنامه و مصوب دولت بود بنده تبریز- تهران را به آن وصل کردم و قرار شد که یک شرکت سرمایه گذار هر دوی این پروژه ها را انجام دهد و باید مراحل قانونی از وزارتخانه راه و شهرسازی بررسی می شد و سپس به دولت می آمد تا تصویب شود که همه این مراحل در زمان من انجام شد و با توجه به اتمام دولت و اینکه من در مجلس نبودم ماسفانه این طرح متوقف شد که ان شاالله در آینده دوباره این پروژه را از انجایی که مانده بدست گرفته و ادامه می دهم و این کار جزو کارها و زیر ساخت های اساسی برای توسعه استان بشمار می آید.

اخیرا بنده شنیدم که مسیر اصفهان- تهران را مطرح کردند و اقداماتی را انجام دادند در حالیکه پروژه تبریز- تهران جلوتر از آن بود.

شهر تبریز با توجه به اینکه بسیاری از استان ها هنوز به وحدت نرسیدند سردمدار وحدت اصولگرایی بود، چرا که ۴نفر از اصولگرایان باهم در ثبت نام حاضر بودند شما این وضعیت و وحدت بین اصولگرایان را چگونه ارزیابی می کنید آیا خاطرات سال ۹۲ تکرار خواهد شد یا خیر؟

خدا را شکر ائتلاف بین جریان ارزشی و اصولگرا در تبریز سریع شکل گرفت اما تعداد نفرات اصولگرا زیاد است و بسیاری از آنها مستقل وارد خواهند شد.

زمان زیادی برای انتخابات نمانده و رویکرد اصولگرایان استان و کشور ائتلاف و وحدت است و باید هرچه زودتر لیست را آماده کرد و اگر در جمع بندی لیست اختلافاتی پیش آمد شورای مرکزی اصولگرایان درتهران آن را نهایی خواهد کرد.

بسیاری از رد صلاحیت ها به خاطر عدم التزام عملی به اسلام صورت گرفته است و تعدادی از افراد می گویند از بین این رد صلاحیت ها افرادی هستند که امام جماعت بودند یعنی این افراد التزام عملی به اسلام ندارند؟ می خواهیم نظر شما در این مورد را جویا شویم؟

اینکه کسی طبق بند التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه عدم احراز یا رد صلاحیت شود به این معنی نیست که او مسلمان نیست شاید در زمینه التزام عملی به نظام و ولایت فقیه مشکل دارد و یا به التزام عملی اش مشکل گرفتند نه به اعتقادش، مثلا نماز نمی خواند و یا در مسائل حلال و حرام درست عمل نمی کند این یعنی عدم التزام عملی به اسلام در حالیکه مسلمان است.

Image title

اینجا یک مقدار هم اشکال در تدوین قانون وجود دارد بنده زمانی که معاون پارلمانی دولت بودم یک نامه به آقای جنتی و وزیر کشور نوشتم که این بند قانون انتخابات که التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه با هم آمده را تفکیک کنند و بازنگری در این بند قانون انتخابات باعث می شود تا این شبهات از بین برود.

طیف بندی مجلس دهم در کشور، استان و شهر تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟
به دلیل تفات درشرایط سیاسی جامعه قطعا مجلس دهم با مجلس نهم تفاوت خواهد داشت بنده شرایط مجلس را در تهران پنجاه درصد اصلاح طلب و پنجاه درصد اصولگرا می بینم ولی در مجموع کشور و استان و شهر به نظر بنده اقبال مردم به اصولگراها بیشتر از اصلاح طلبان خواهد بود چرا که کاندیداها و نمایندگان اصولگرا در این چند دوره مجلس مردمی تر بودند و رابطه خوبی با آنها داشتند و مطالبات مردم را پیگیری می کردند و عملکردشان نزد مردم ملموس تر بود بنابراین چهره های شاخص اصولگرایی درشهرستان ها بیشتر است و اکثریت مجلس اصولگرا خواهد بود ولی اصلاح طلبان از اقلیت نسبی برخوردار خواهند بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.