به گزارش تبریز بیدار به نقل از فارس، توحید اخلاقی درخصوص راهآهن میانه- تبریز اظهار داشت: فاز نخست این پروژه از میانه تا بستانآباد به طول ۱۱۰ کیلومتر زیرسازی آن انجام شده و روسازی ۵۰ کیلومتر آن آماده ریلگذاری است.
وی افزود: ۱۱۰ کیلومتر از این خط آهن سال آینده تا بستان آباد به بهرهبرداری میرسد و نظر دولت این است که تا پایان سال ۹۶ فاز نخست راه آهن تبریز ـ میانه که شامل میانه تا بستانآباد در ۹ ایستگاه میشود را مورد بهرهبرداری قرار دهد.
اخلاقی اضافه کرد: در این پروژه در نظر داریم به جای ریل کوتاه از ریلهای بزرگ استفاده شود و ریلها از هندوستان خریداری شده که بخشی از این ریلها به این پروژه اختصاص مییابد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی تصریح کرد: درخصوص فاز بعدی این پروژه از بستانآباد تا تبریز نیز موانعی بر سر راه پروژه قرار گرفته که یکی از این مشکلات وجود ناهمواریهای فراوان در مسیر بوده که سبب زمانبر شدن اجرای باقی عملیات شده است.
وی با بیان اینکه راه آهن میانه – تبریز در این شهر به ایستگاه ائلگلی میرسد و قرار است این خط به راه آهن مرکزی تبریز وصل شود، گفت: در حال حاضر اسناد مناقصه آن نیز آماده واگذاری میشود.
وی درخصوص نحوه اجرای راهآهن ائلگلی تا راهآهن مرکزی تبریز نیز گفت: پس از مطالعات لازم این طرح به صورت زیرزمینی و یا گالری احداث میشود.
مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول ۱۸۳ کیلومتر، ادامه راهآهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش میدهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن میانه-تبریز، که ریل ترانزیتی کشور به شمار میرود و راه آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل میکند، میگذرد.
خط آهن تبریز- میانه از جمله پروژههای بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در ۱۰ قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته میشود و تاکنون بیش از ۸۹ درصد از عملیات زیرساخت های آن به پایان رسیده است.
در مسیر این پروژه ۱۱ تونل نسبتا بزرگ و ۱۰ گالری در مجموع به طول ۱۴.۳۴ کیلومتر، ۲۱ پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر ۵۱۵ آب رو با طول حدود ده کیلومتر ساخته میشود.
با احداث راه آهن میانه – بستان آباد – تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری – ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش مییابد و این امر به خوبی اهمیت فرامنطقهای این پروژه را نشان میدهد.
با توجه به اینکه این خط راه آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه آهن ترکیه متصل میشود از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است.