بزرگراهی که 19 سال در راه است‌؛

الوعده وفا جناب آقای رئیس جمهور/ سال ۹۶ آغاز شده است

بزرگراه تبریز- اهر که ۱۹ سال در راه است با وجود اینکه روحانی در سخنرانی‌اش در سفر به استان آذربایجان‌شرقی اتمام آن را سال ۹۵ اعلام کرده بود اما متأسفانه این پروژه مهم و حیاتی منطقه ارسباران و شمال‌شرق استان به بهره‌برداری نرسید و وعده رئیس جمهور در چهار سال اول دولت تدبیر و امید محقق نشد.

به گزارش تبریز بیدار ، به نقل از فارس، جاده اهر – تبریز یکی از شاهراه‌های ارتباطی استان به مناطق مرزی، استان اردبیل و مناطق گردشگری ارسباران بوده که براساس آمارهای رسمی دستگاه‌های ذی‌ربط ، روزانه بیش از ۳۰ هزار خودرو سبک و سنگین از این مسیر تردد می‌کنند و این تعداد در نیمه اول سال، در فصل بهار و تابستان، روزهای آخر هفته و تعطیلات به دو برابر افزایش می‌یابد.

اختصاص ۲۲۰ میلیارد  ریال برای بزرگراه تبریز- اهر

سیدمحمد عابدی فرماندار شهرستان اهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز تکمیل بزرگراه اهر – تبریز را یکی از اولویت‌های اصلی مسؤولان استان و شهرستان برای تقویت زیرساخت‌های ارتباطی شهرستان و منطقه ارسباران عنوان کرد و اظهار داشت: به زودی با زیرسازی کامل عملیات آسفالت ریزی ۴۰ کیلومتر از این مسیر آغاز می‌شود.

وی با پیگیری‌های انجام شده اختصاص اعتبارات لازم امسال با تقویت اکیپ‌های عمرانی خود در این پروژه به صورت شبانه روزی تلاش خود را مضاعف کرده‌اند تا در اجرای پروژه تسریع شود.

فرماندار اهر افزود: الحمدالله عملیات اکثر ابنیه‌های این پروژه به اتمام رسیده یا در شرف اتمام می‌باشد و به زودی با زیرسازی کامل عملیات آسفالت ریزی ۴۰ کیلومتر از این مسیر آغاز می‌شود.

عابدی برخی مشکلات این پروژه از جمله اختلاف با معارضان مسیر این پروژه اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با تأمین اعتبار لازم مشکل بیش از ۹۰ درصد معارضین حل شده که این امر نیز در تسریع پروژه موثر خواهد بود.

عابدی به اجرای کمربندشرقی اهر که جاده مشگین شهر را به جاده کلیبر وصل می‌کند اشاره کرد و افزود: خوشبختانه اعتبارات این پروژه نیز از اعتبارات بزرگراه اهر – تبریز تأمین می‌شود و این پروژه نیز فعال می‌باشد که امیدواریم با اتمام کمربند‌شرقی اهر شاهد روان شدن تردد و کاهش ترافیک خودروهایی که از داخل شهر به شهرستان کلیبر، خداآفرین، هوراند و مناطق مرزی عبور می‌کنند باشیم.

گزارش فارس حاکی است، تکمیل بزرگراه تبریز ـ اهر یکی از اولویت‌های برنامه فعالیت‌های عمرانی آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر بوده به نحوی که ۱۹ سال است مسؤولان در برهه‌های مختلف از آن اتمام آن سخن می‌گویند اما راه به جایی نمی‌برد.

طول این جاده ۹۵ کیلومتر بوده که با مصوبه وزارت راه و شهرسازی کلنگ عملیات اجرایی تبدیل جاده اهر – تبریز به بزرگراه از سال ۱۳۷۷ آغازشده است.

این بزرگراه در قالب سه قطعه، قطعه اول اهر تا گوئجه‌بئل، قطعه دوم از گویجه‌بئل تا خواجه، قطعه سوم از خواجه تا سه‌راهی اهر – تبریز قطعه‌بندی شده و دو قطعه سوم و اول از سال عملیات اجرایی آن آغاز و قطعه دوم نیز امسال به پیمانکار واگذارشده است.

در چهار سال گذشته هم چندین بار وعده  افتتاح و اتمام این پروژه به دفعات مختلف از سوی مسؤولان داده شده اما همه وعده‌ها وعده سرخرمن بوده است.

مروری بر وعده مسؤولان تنها در دولت روحانی

سال ۹۵ سال اتمام پروژه بزرگراه اهر – تبریز خواهد بود

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، سال ۹۵ را سال اتمام پروژه بزرگراه اهر – تبریز عنوان کرد.

محمدصادق‌ پورمهدی، جاده اهر – تبریز را یکی از جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز استان برشمرد که تلاش جدی مسؤولان استانی به‌خصوص استاندار آذربایجان بر تسریع در عملیات اجرایی این بزرگراه است.

وی گفت: در این زمینه استاندار آذربایجان با حساسیت ویژه اینجانب را مأمور و مسؤول پیگیری و ارائه گزارش مستقیم از روند اجرایی بزرگراه اهر – تبریز کرده‌اند و حقیر نیز به‌صورت مستمر و برگزاری جلسات مختلف تلاش داریم این پروژه مهم و حیاتی استانی به نتیجه مطلوب برسانیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان افزود: به میمنت سفر ریاست‌جمهور به آذربایجان و عنایت ویژه دولت تدبیر و امید، مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال در این سفر به این پروژه اختصاص‌یافته و ریاست‌جمهوری نیز در سخنرانی خود در تبریز به این امر اشاره نموده‌اند که همه اینها نشان از اهمیت و اهتمام جدی مسؤولان برای اتمام بزرگراه اهر – تبریز است.

پورمهدی، یادآور شد بر اساس زمان‌بندی انجام‌شده سال ۹۵ سال اتمام پروژه بزرگراه اهر – تبریز خواهد بود.

اخذ عوارض برای ادامه احداث بزرگراه تبریز- اهر صادر شد

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان از صدور مجوز برای اخذ عوارض برای ادامه احداث بزرگراه تبریز – اهر خبر داد.

داود بهبودی با اشاره به اینکه مجوز اخذ عوارض برای ادامه احداث بزرگراه تبریز – اهر صادر شده است، اظهار داشت: تسریع در اتمام این پروژه از توان اقتصادی دولت خارج است و برای اتمام آن نیاز به سرمایه‌‌گذاری داریم.

وی افزود: بر این اساس طی هماهنگی با معاون عمرانی استانداری مجوز اخذ عوارض برای این پروژه صادر شده است.

بهبودی با اشاره به عقد قرارداد جاده بازرگان – مرند – تبریز گفت: دولت نمی‌تواند به عقد قرارداد این پروژه بپردازد و برای این پروژه نیز به بخش خصوصی نیازمندیم.

 معاون برنامه‌ریزی استاندار با اشاره به اینکه در استان توسعه پایدار اتفاق نیفتاده است، گفت: سند اخیر تدبیر و توسعه استان بر اساس اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار تدوین شده است و در این سند متناسب با هر شهرستان و قابلیت‌های آن، سند تدبیر و توسعه تدوین شده است.

وی افزود: در این سند هسته‌های کلیدی هر شهرستان مشخص شده است و در سایت استانداری نیز لینکی برای نظرسنجی برای این سند ایجاد شده و افراد می‌توانند از طریق این لینک استانداری را نسبت به نظراتشان آگاه کنند.

در دولت تدبیر و امید نیز با وجود اینکه این پروژه جزو پروژه‌های مصوب ریاست جمهوری در سفر به آذربایجان‌شرقی بود و در سخنرانی جناب دکتر روحانی نیز وعده اتمام این پروژه تا پایان سال ۹۵ اعلام کردند اما متأسفانه نه تنها این پروژه مهم و حیاتی منطقه ارسباران و شمال‌شرق استان به بهره‌برداری نرسید بلکه هم اکنون نیز با شروع فصل کاری به علت عدم اختصاص اعتبارات لازم از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نیست.


پرواضح است اگر روند اجرایی به همین منوال پیش رود و پیگیری‌های لازم در جهت اختصاص اعتبارات لازم و کافی برای پرداخت بدهی به پیمانکاران و ساز و کار لازم جهت تسریع در پروژه صورت نگیرد، قطعاً باید از خیر بهره‌برداری از این بزرگراه در سال‌جاری نیز بگذریم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *