مدیرستاد مرکز معاینه فنی شهرداری تبریز :

پراید و روآ بیشترین مردودی‌های معاینه فنی در تبریز/ مردود شدن ۳۵ درصد خودروهای مراجعه کننده

مدیرستاد مرکز معاینه فنی شهرداری تبریز از افزایش چهار برابری میزان مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی خودروی تبریز خبر داد و گفت: “پراید” و “روآ” بیشترین مردودی‌های معاینه فنی در تبریز است.

به گزارش تبریز بیدار ،   امینصدرایی مدیر ستاد معاینه فنی سازمان ترفیک شهرداری تبریز  با اشاره به ضرورت های اجرای طرح های همچون L.E.Z برای کاهش آلودگی هوا  گفت: آلودگی هوا امروز مساله ای فراملی و جهانی است و برای کاهش آن خصوصا در شهرهای صنعتی باید به استفاده از تجربیات کشورهای صنعتی روی بیاوریم. بر همین اساس طرح L.E.Z تو سط شهرداری ها  با الزام داشتن معاینه فنی در کشور اجرایی شده و در تبریز هم به لحاظ شرایط خاصی که وجود داشت در دستور کار قرار گرفت.

 وی با بیان اینکه پس از اجباری شدن دریافت برگه معاینه فنی خودرو به واسطه اجرایی شدطرح LEZ از تاریخ ۲۰ آبان اظهار کرد:  مراکز معاینه فنی با کثرت مراجعه کننده مواجه شد،سیستم معاینه فنی، یک سیستم یکپارچه در سطح کشور با نام “سیمفا” شناخته می شود و توسط این نرم افزار مراحل انجام معاینه به صورت مکانیزه از یک سیستم مرکزی مدیریت می شود. 
  
مدیر ستاد معاینه فنی سازمان ترفیک شهرداری تبریز افزود: این سیستم تشخیص حضور خودرو را به واسطه دوربین های موجود در محل آزمایش انجام داده و نتایج  را به صورت آنلاین  به سیستم دیتابیس کشوری  وارد می کند. 
  
وی تصریح کرد: هدف از ایجاد این سیستم، آنالیز داده های به دست آمده و بررسی وضعیت و کیفیت های خودروهای تولید داخلی است. 
  
 صدرایی با اشاره به اینکه با توجه به حجم داده ها سرور مرکزی این سامانه تحت فشار قرار می گرفت، گفت: مقرر شد این دستگاه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۵:۳۰ به حالت خاموش در آید تا خنک شود، به این دلیل امکان ارائه بازرسی ۲۴ ساعته ممکن نیست. 
  
وی افزود: مسئله ای که سبب شد صف خودرو ها در این بازه زمانی طولانی شود، بحث بازرسی چشمی CNG  خودرو های گاز سوز بود که این مشکل اکنون در مراکز شماره  1، ۴ و ۵ حل شده  و مراکز دیگر نیز در آینده نزدیک حل می شود. 
  
مدیرستاد مرکز معاینه فنی شهرداری تبریز با بیان اینکه در این بازه زمانی مراجعه به روزی ۲۰۰۰ خورو رسیده بود، تاکید کرد: تعداد مراجعه کننده برای اخذ معاینه فنی خودرو در آذر ماه به ۴۱ هزار و ۵۶۱ خودرو رسید که پیش از اعلام این طرح میزان مراجعه کننده به مراکز یک چهارم این تعداد بود 
  

صدرایی با بیان اینکه متاسفانه خودرو سازان استانداردهای لازم محیط زیستی را رعایت نمی کنند و  نزدیک به ۳۵ الی ۴۰ دردصد خودرو های دوگانه سوز در تست معاینه فنی رد شدند، خاطرنشان کرد: دلیل اصلی مردودی این خودرو ها مشکل آلایندگی آنهابوده و از ۳۵ درصد مردودی خوردروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی، ۸۵ درصد آنها به دلیل ایجاد آلایندگی و مشکل ترمز بود و درصد خودروهایی که تمام سیستم آنها بی نقص بود و فقط دچار ایجاد آلایندها بود به ۵۰ درصد می رسید

  
وی با اشاره به سه عامل اصلی مردودی خودروها در معاینات فنی تاکید کرد: خروج گازهای آلاینده، تنظیم موتور کنترل کاتالیزور و عیوب ظاهری سه عامل آلایندگی بوده که به شدت در مراکز معاینه فنی کنترل می‌شود . 
  
وی در خصوص مشکل ایجاد آلاینده ها توسط خودرو گفت: این  مشکل به یک لابی خودرو سازی در کشور باز می گردد که به دلیل استفاده از کاتالیزور با کیفیت نامناسب در مرحله خودرو سازی است که بعد از دو سال بدون استفاده شده و این موضوع سبب می شود، پروسه نیاز خودرو به معاینه فنی به دو سال برسد. 
  
امین صدرایی افزود: ایراد دیگری که بر سیستم خودورسازی وارد است بحث دو ساله بودن گارانتی خودرو است که سبب می شود راننده ای که خودوروی آن بعد از این زمان نیاز به معاینه پیدا می کند، خودش هزینه نقص خورو را پرداخت کند. سوال اینجاست وقتی که خودروسازان تا ۲ سال گارانتی را تضمین می کنند چرا محدوده سنی خودرو ها  برای معاینه فنی  را ۴ سال در نظر می گیرند. 
  
وی تاکید کرد: این مسئله کاملا برنامه ریزی شده است و خودرو سازان هدف دارند با این کار از هزینه های گارانتی شانه خالی کنند. از نمایندگان مجلس درخواست دارم که تلاش کنند کارخانه های خودروسازی زمان گارانتی خود را با زمان معاینه فنی هماهنگ کنند تا هم هزینه ها کاهش پیدا کنند و هم مشکل بسیاری از دارندگان خودرو حل شود. 
  
وی با اشاره به اینکه “پراید” و “روآ” بیشترین خودروهایی هستند که در تست معاینه فنی رد می شود، اظهار کرد: طبق آمار به دست آمده در طول آزمایش های مختلف نتیجه ها نشان داد که متاسفانه خودروی پراید سیستم ترمز ضعیفی دارد. 
  
وی به ضرورت اخذ معاینه فنی برای خودروهای تولید ماقبل سال ۹۲ تا پایان این سال اشاره کرده و گفت: عمر خودرو و یا سال تولید دلیل بر فرسودگی خودرو نیست و این امر تنها زمانی مشخص می شود که خودروی مورد نظر یک بار از آزمون معاینه مردود اعلام شود. 

  
مدیرستاد مرکز معاینه فنی شهرداری تبریز در خصوص نظارت بر مراکز معاینه فنی و کنترل تخلف در این مراکز، گفت: متاسفانه هنوز بخشی از سیستم به صورت دستی انجام می شود و برای کاهش تخلفات که شاید ارائه برگه معاینه به خودروی مردودی باشد،در حال ایجاد مرکز کنترل نظارت تصویری با حمایت مرکز سازمان حمل و نقل و ترافیک هستیم. 
  
وی افزود : در پی بروز برخی تخلفات، افراد مقصر در امر، اخراج شده و یا تعهد داده اند. از طرفی برخی از مراکز معاینه فنی همچون مراکز باسمنج، صوفیان،سردرود و خسروشاه تحت نظارت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو نیستند به این دلیل بروز برخی تخلفات در این مراکز به گوش رسیده است.     
                                                  
وی در خصوص مراکزی که تحت نظارت ستاد معاینه فنی نیستند گفت: تصمیم داریم با افزایش مراکز زیر نظر ستاد  اقدام به صدور پروانه برای این مراکز کنیم. 
  
وی ابراز کرد: هزینه معاینه فنی خودروهای بنزینی ۲۲ هزار تومان بوده که در صورت رد مراجعه کننده باید ایرادات را رفع کرده و در زمان تعیین شده با پرداخت دوباره پنج هزار تومان اقدام به تائید معاینه فنی خودرو کنند. 
  
مدیر ستاد معاینه فنی شهرداری تبریز با اشاره به اتفاقات ناگوار در رابطه با نصب کپسول گاز و انفجار در کشور تصریح کرد: روش معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز به دو صورت است که برای مخازن کمتر از شش سال عمر دو پروسه بازرسی چشمی گاز و بازرسی بنزین انجام می‌گیرد که قیمت این بازبینی‌ها متفاوت است. 
  
وی افزود: برای خودروهای دوگانه‌سوز با مخزن بالای شش سال عمر نیز علاوه بر دو پروسه باید تست هیدرواستاتیک نیز انجام شود که این تست در دو آزمایشگاه دارای مجوز از اداره استاندارد در داخل شهر انجام می‌گیرد که البته قیمت این تست جدا از هزینه معاینه فنی است. 
  
وی در انتها خاطرنشان کرد: بهتر است افرادی که از تاریخ اتمام معاینه خودروی آنها زمان اندکی باقی مانده است، قبل از تاریخ اتمام به مراکز مراجعه کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *