یونس مقدم رئیس هیئت مدیره انجمن سینماگران استان و دبیر دومین جشنواره فیلم تبریز در گفتگو با تبریزبیدار با اشاره به برگزاری این جشنواره اظهار داشت: دومین جشنواره فیلم تبریز با تمام محدودیت های اقتصادی از ۱۴ اسفند تا ۱۷ به طول انجامید، سعی کردیم این چراغ روشن خاموش نشود.
برگزاری منطقه ای جشنواره، ویژگی بارز آن بود
وی گفت: فضای حاکم بر جشنواره فضای نشاط همراه با افزایش استقبال نسبت به سال گذشته بود، اهالی فیلم و عرصه هنر در این ۳ روز به بهانه سینما کنار هم جمع شدند و به تبادل اطلاعات پرداختند، ویژگی بارزی که این جشنواره نسبت به سال گذشته داشت این بود که به صورت منطقه ای برگزار شد، از استان های همجوار نیز آثاری به جشنواره ارسال شده بود و فیلمسازانی هم حضور داشتند.
حضور آثاری در قالب بخش آزاد و سینمای آذربایجان و عدم ارسال اثری با موضوع کالای ایرانی
وی خاطر نشان کرد: در مجموع ۱۶۹ اثر در جشنواره حضور داشت که از این میان ۴۵ اثر به بخش داوری و پایانی راه یافتند، بخشی از این فیلم ها در قالب آزاد مختص فیلمسازان استانی بود که در موضوعات آزاد باهم به رقابت پرداختند، بخش دیگری هم مربوط به سینمای آذربایجان بود که فیلمسازانی از استان های مجاور نیز در موضوعاتی مربوط به سینمای آذربایجان حضور داشتند. بخش ویژه جشنواره هم مربوط به چهل سالگی انقلاب اسلامی با رویکرد تبریز و حمایت از کالای ایرانی بود که متاسفانه در موضوع حمایت از کالای ایرانی اثری به جشنواره ارسال نشده بود.
مقدم افزود: آثار وارده توسط هیئت داوران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت، هیئت داوران هم در سطح استانی و ملی بودند، مراسم اختتامیه هم دیروز۱۷ اسفند در سالن اقبال آذر برگزار و جشنواره به کار خود پایان داد و نفرات برگزیده مشخص و جوایز خود را دریافت کردند. قضاوت درباره کیفیت برگزاری جشنواره را هنرمندان و مخاطبانی که حضور داشتند بهتر می توانند بگویند، ولی به لحاظ کیفی و استقبال نسبت سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
مسئولین همت کنند تا جشنواره فیلم تبریز برند شود
وی تاکید کرد: این جشنواره باید با همت تمام مسئولین و ارگان های مختلف، به عنوان برند تبریز شناخته شود، تمامی افکار و سلیقه های مختلف هنر در کنار این جشنواره حضور داشته باشند تا در سال های آینده جشنواره فیلم تبریز از رونق بیشتری برخوردار شود و گامی در جهت شناساندن فرهنگ و هنر آذربایجان و تبریز در عرصه ملی باشد.
مرتضوی به دلایل شخصی از دبیری جشنواره فیلم تبریز انصراف داد و هیچ حاشیه ای نبود
در روزهای آینده ریز هزینه کردها مشخص و شفاف سازی خواهد شد
مقدم در پاسخ به حواشی به وجود آمده درباره جشنواره فیلم تبریز عنوان داشت: در ابتدا آقای امیر مترضوی به عنوان دبیر جشنواره فیلم تبریز انتخاب شد، ولی بودجه ای که وی برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته بود رقم بالایی بود که از عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی خارج بود، چراکه اداره کل ارشاد معتقد بود سازمان های دیگری نیز باید در تحقق این جشنواره همکاری لازم را داشته باشند، زیرا این جشنواره مختص اداره کل فرهنگ و ارشاد نیست و نهاد های دیگری از جمله ، شهرداری، حوزه هنری استان نیز می توانند در امر اجرای جشنواره فیلم تبریز همکاری کنند. رقمی که برای برگزاری جشنواره از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شد ۱۲۰ میلیون تومان بود که در روزهای آینده ریز هزینه کردها مشخص و شفاف سازی خواهد شد، رقم درخواستی آقای مرتضوی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۸۰ میلیون تومان بود، لازم به ذکر است که برخی سازمان ها از جمله صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی از صفر تا صد این جشنواره در کنار برگزار کنندگان حضور داشت که جای سپاس و تشکر دارد.
بدلیل محدودیت زمانی، دبیر جشنواره شدم
وی اضافه کرد: امیر مرتضوی به دلایل شخصی از حضور در جشنواره فیلم تبریز انصراف داد و هیچ گونه حاشیه یا موضوع دیگری هم مطرح نبود، بنده هم به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن سینما گران استان، به علت محدودیت زمانی در جایگزین کردن فرد دیگری، مسئولیت و دبیری این جشنواره را بر عهده گرفتم و توانستیم با لطف خدا این جشنواره را به نحو احسن برگزار کنیم.
اهالی فرهنگ با حمایت خود اجازه ندهند چراغ این حرکت هنری در تبریز خاموش شود
دبیر جشنواره فیلم تبریز تصریح کرد: طبیعتا در هر جشنواره ای کاستی ها و نواقصاتی وجود خواهد داشت، حتی جشنواره های سینمایی بزرگی همچون جشنواره فیلم فجر و جشنواره بین المللی کن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با آگاهی از نواقصات و کمبودها به آسیب شناسی نقاط ضعف خواهیم پرداخت تا در سال های آینده گام های محکم تری در این عرصه برداشته شود، در این میان از اهالی هنر و فرهنگ و صاحبان اندیشه و قلم تقاضا داریم از جشنواره فیلم تبریز حمایت کنند و اجازه ندهند چراغ این حرکت هنری در تبریز خاموش شود. بازخوردی که بعد از برگزاری جشنواره فیلم تبریز مشاهده می شود حاکی از این است که توانسته ایم در برگزاری این جشنواره نمره قبولی را کسب کنیم.
ادعای عدم اجازه برای حضور فیلم خاصی در جشنواره، صحت ندارد
مقدم بیان داشت: در هر جشنواره ای انتقاد از نحوه داوری وجود دارد، حتی در خود جشنواره فیلم فجر هم این موضوع مطرح می شود، طبیعی است که هرکس در این جشنواره عنوان کسب کرده خوشحال است، در مقابل کسانی که آثار آنان موفق به کسب مقام نشده اند ناراحت هستند، این روال برای خود بنده نیز اتفاق افتاده است، ولی اینکه رویکردی اتخاذ شود که اجازه ندهیم فیلم خاصی در جشنواره حضور نداشته باشد اصلا چنین صحبتی وجود ندارد، فرایند انتخاب آثار توسط کمیته انخاب به این نحو است که ۳ نفر به عنوان کمیته انتخاب بر اساس ملاک های هنری، آثار ارسالی را انتخاب می کنند، این افراد در طی ۶ روز تمامی فیلم های ارسالی را به دقت و موشکافانه رصد می کنند و بر اساس دانش و سواد هنری، این فیلم ها نمره دریافت می کنند. مدت برگزاری این جشنواره ۳ روز بود در حالی که اگر ۱ روز هم اضافه می شد چه بسا فیلمسازانی که معترض هستند، می توانستند حضور پیدا کنند.
دلایل و شیوه حذف فیلم ها
وی ادامه داد: حذف فیلم به ۲ شکل انجام می شود، اول اینکه کیفیت اثر ضعیف و غیر قابل قبول باشد، به هر تصویر نمی شود نام فیلم نهاد، روش دوم هم بدین صورت است که تاریخ و مقررات جشنواره رعایت نشود، به طور مثال طبق مقرراتی اعلام می شود که تاریخ تولید آثار ارسالی از سال ۹۶ کمتر نباشد ولی فردی اثری را ارسال کند که تاریخ تولید آن مربوط به سال ۹۱ باشد، فیلمی از طرف یکی از فیلمسازان اردبیلی به جشنواره ارسال شده بود که فاقد تیتراژ بود بعدا متوجه شدیم که این فیلم مربوط به سال ۹۱ است، در نهایت این فیلم از حضور در جشنواره فیلم تبریز کنار گذاشته شد، این اقدام هم به خود فیلمساز اعلام شد. اینکه گفته شود به صورت پنهانی کنار زده شده صحیح نیست.
هیچ قصد و غرضی در انتخاب فیلم ها وجود نداشت
فیلم هایی با رویکرد تاریک و تلخ نتوانست نظر هیئت داوران را جلب کند
مقدم گقت: با اطمینان خاطر عرض می کنم هیچ قصد و غرضی در انتخاب فیلم ها وجود نداشت، در بخش جشنواره هم رویکرد داوران بیشتر بر روی امید آفرینی، نشاط، و عشق بود. فیلم هایی که رویکرد تاریک و تلخی داشتند، در نهایت نتوانستند نظر هیئت داوران را جلب کنند، داورانی هم که انتخاب شده بودند از لحاظ سواد هنری، در بالاترین سطح قرار داشتند. کریم عظیمی اردبیل، یکی از بهترین فیلم کوتاه سازان کشوری است که جوایز بین المللی هم در کارنامه خود دارد. آقای پورستار یکی از کارگردان و تهیه کنندگان کشوری است. آقای نوعصری یکی از پیشکسوتان سینمای استان، آقای آلادپوش (مدیر فیلمبرداری سینمای ایران) همچنین خانم نازنین مفخم از تدوینگران برجسته ای بودند که هیئت داوران جشنواره فیلم تبریز را بر عهده داشتند، هر کدام از این افراد، سلایق مختلفی داشتند که ملاک انتخاب آنان قرار می گرفت.
دبیر دومین جشنواره فیلم تبریز در پایان خاطر نشان کرد: همیشه تفاوت نظرات در جشنواره ها سازنده است، مباحث مطرح و انتقاد ها هم گفته شود ولی نباید تخریب صورت پذیرد، تخریب کردن متفاوت از انتقاد کردن است، انتقاد در جهت روبه جلو بودن است ولی تخریب باعث کندی کار و خراب کردن است، برخی ها اعلام می کنند که اگر ما از آقای مرتضوی حمایت می کردیم می توانست منابع مالی کلان را جذب کند، این افراد همان هایی هستند که معتقد بودند بودجه های کلان در جشنواره ها حیف و میل می شود، در این جملات تناقض گویی به شدت دیده می شود، به هر حال باید عرض کنم نقاط قدرت و ضعف خود را بررسی می کنیم تا در سال های آینده بتوانیم جشنواره فیلم تبریز را بهتر از امسال برگزار کنیم.
