به گزارش تبریز بیدار ، مجید فراهانی معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به مزایای استفاده از سرویسهای الکترونیکی، تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در استان را ۲۲ دفتر اعلام کرد و از افزایش تعداد دفاتر به ۸۰ دفتر در استان خبر داد.
وی افزود: کاهش بار مراجعه و دسترسی راحت و سریع به دادگستری، حذف مرزهای جغرافیایی در کشور، صرفهجویی در هزینهها، تبدیل پروندههای کاغذی حجیم به پروندههای الکترونیکی کم حجم، محرمانگی اطلاعات شهروندان و تکریم ارباب رجوع را از جمله مزایای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.
وی گفت: قوه قضائیه با تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گام مهمی در راستای اجرای طرح دولت الکترونیک برداشته است.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان با اشاره به اینکه ماهانه به طور میانگین سه میلیون ابلاغیه الکترونیکی در کشور انجام میشود، افزود: با احتساب اینکه هر ابلاغ، حداقل پنج برگ کاغذ را شامل میشود، ماهانه به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال کاغذ در کشور صرفهجویی میشود.
وی گفت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی موجب توزیع عادلانه دسترسی به سرویسهای قضایی شدهاند.
فراهانی عدم ابلاغ اوراق قضایی به صورت صحیح و افزایش تجدید اوقات رسیدگی به پرونده توسط محاکم و صرف وقت برای پاسخگویی به ارباب رجوع به جای رسیدگی به پرونده را از جمله مشکلات ابلاغ سنتی دانست و اظهار کرد: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی موجب توزیع عادلانه دسترسی به سرویسهای قضایی شدهاند.
وی انتشار آگهیهای قضایی در سایت روزنامه رسمی قوه قضائیه را از نوآوریهای دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: از شهروندان خواستاریم تا در صورت تغییر اطلاعات شخصی و آدرس محل زندگی و شماره تلفن همراه، نسبت به بروزرسانی حساب شخصی خود در سامانه «ثنا» اقدام کنند.
فراهانی تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تبریز را ۱۰ دفتر اعلام کرد و از شهروندان خواست در صورت شلوغی یک دفتر خدمات، با توجه به در دسترس بودن آدرس و شماره تلفن سایر دفاتر، به دفاتر دیگر مراجعه کنند.
وی با اشاره به ارتباط الکترونیکی دادگستری با ادارات ثبت احوال، زندان و پزشکی قانونی، از برقراری ارتباط الکترونیکی دادگستری استان با کلانتریها و نیروی انتظامی در سال آینده خبر داد.
