سرویس اجتماعی تبریز بیدار
امروزه بهره مندی از سامانه حمل و نقل عمومی ارزان، با کیفیت و سریع یکی از نیازها و مطالبات شهروندان و از اهداف آرمانیمدیریت شهری است. بار سنگین و اصلی نقل و انتقال روزانه شهروندان بر دوش سامانه هایی از جمله ناوگان های اتوبوسرانی و تاکسیرانی گذشته شده است .
درست است که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص در تبریز باعث کاهش ترافیک و سهولت در رفت و آمد می شود، اما موضوع نوسازی و توسعه آن منجر به ترغیب شهروندان به استفاده از آن میشود.
این در حالی است که این روزها نه تنها شاهد بهبود وضعیت و توسعه تاکسیها نیستیم بلکه نرخ کرایه برخی از تاکسیها غیرمتعارف است.
افزایش خودسرانه کرایه تاکسی ها در برخی از مسیرهای درون شهری تبریز
با فرا رسیدن فصل تابستان استفاده از تاکسی بیش از فصلهای دیگر به چشم میخورد؛ کافی است کنار خیابان بایستید و اراده کنید که سوار تاکسی شوید آن وقت است که در کسری از ثانیه یک مسافربر شخصی جلوی پایت ترمز میکند.
چیز عجیبی نیست که تاکسیها خالی بروند و مسافربرهای شخصی پرمسافر باشند چراکه این روزها وضعیت نرخ کرایه و ظاهر تاکسیها در شهر تأمل برانگیز است.
در حالی که مصوبه شورای شهر در خصوص افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در کلانشهر تبریز مورد تایید فرمانداری قرار نگرفت، ولی رانندگان خودسرانه با نرخ خودشان کرایه مسافر را حساب می کنند.
هرگونه افزایش کرایه تاکسی غیر قانونی است
چندی پیش بود که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز در گفتگو با تبریزبیدار از غیرقانونی بودن افزایش کرایه تاکسی ها خبر داده و گفته بود: هرگونه افزایش کرایه تاکسی غیر قانونی است و مصوبه ای در این زمینه وجود ندارد و در صورت گزارش، برخورد خواهیم کرد.
محمدحسین اکبرنژاد در واکنش به اینکه بعضی رانندگان تاکسی می گویند افزایش کرایه ها از طرف تاکسیرانی اعلام شده است، اظهار کرد: اینطور نیست و اگر قرار باشد سازمان تاکسیرانی کرایه های جدید را اعلام کند، ابتدا باید در شورای شهر تصویب شده و بعد از تصویب در شورای شهر به ما ابلاغ شود .
” جدال بر سر پول خرد ” قصه غصه داری تمام شدنی نیست
علیپور یکی از رانندگان مسیر راه آهن به نصف راه در گفت و گو با تبریز بیدار در خصوص موضوع پول خرد گفت: کرایه مسیر مسقیم قبلا ۵۰۰ تومان بود که مدتی است ۷۰۰ تومان شده، کسی از مسافران بابت این افزایش قیمت ناراحت نیست اما مسئله اصلی «پول خرد» است.
خرید پول با پول!
معمولاً مسافران ۱۰۰۰ تومان کرایه میدهند و انتظار دارند که من ۳۰۰ تومان را به آنها برگردانم. اما همیشه این پول خرد مقدور نیست، وقتی به آنهامیگویم پول خرد ندارم برخی با اوقات تلخی در تاکسی را میکویند، همین لجبازی ساده مسافران باعث میشود خسارت تعمیر در تاکسی برایمان چندین برابر شود .
وی افزود: پول خرد را باید از هزار سنگر بخریم تا بتوانیم جوابگوی مردم باشیم، ۱۰ هزار تومان میدهیم و نه هزار تومان پول خرد به ما میدهند که صد تومانی هم در آن کم است ! ببینید کار به کجا کشیده که باید با پول، پول بخریم آن هم با ضرر!
این شخص ادامه داد: مردم در همه شرایط پول می دهند فقط با تاکسی های بدبخت که زیر این گرمای طاقت فرسا برای خرج و مخارج زندگی خود کارمی کنند، برای هزار تومان دعوا می کنند ، نمی دانم موضوع بحث و دعوای بین رانندگان و مسافران سر پول خرد کی تمام می شود.
نارضایتی مسافران از عدم روشن کردن کولر در فصل تابستان
شهروندی در خصوص نوع برخورد تند و بد رانندگان تاکسی نیز انتقاد کرد و گفت : رانندگان تاکسی علاوه بر اینکه کرایه های خود سرانه از مسافر دریافت می کند در فصل گرما حتی راضی به روشن کردن کولر نیستند.
وی افزود: بهرهمندی از سیستم سرمایشی خودروها در ایام گرم سال حق قانونی مسافران است حقی که البته نادیده گرفته میشود و بیشتر رانندگان تاکسی از روشن کردن کولر وسیله نقلیهشان خودداری میکنند و آن تعداد اندکی هم که روشن میکنند، بابت آن از مسافران کرایه بیشتری میگیرند !
یک راننده تاکسی که در میدان ساعت در انتظار مسافر است در این باره گفت : موتور خودرویی که حداقل در روز ۱۰ ساعت کار میکند باید آن قدر قوی باشد که فعال شدن سیستم سرمایشی برای آن مشکلی ایجاد نکند.
وی با اشاره به پایین بودن قدرت خودروهای ایرانی به ویژه پراید، افزود : این موضوع باعث میشود با روشن شدن کولر به موتور خودرو فشار بیاید و چه بسا ماشین جوش بیاورد که در این صورت نیاز است واشر سر سیلندر آن را عوض کنیم که برای این منظور باید حدود یک میلیون تومان هزینه کرد.
سرگردانی مسافران و توقف طولانی در ایستگاه های تاکسی
علاوه بر نبود تاکسی در برخی مسیرھا، توقف طولانی مدت تاکسی ھا در ایستگاه مزید بر علت شده و مشکلات شهروندان را دو چندان کرده است .
در برخی مسیرها از سرویس دهی تاکسی زرد، خبر چندانی نیست و در مسیرهایی که تاکسی های زرد تردد می کنند عملا به سختی می توان از آن ها استفاده کرد زیرا مدت طولانی در ایستگاه توقف می کنند و زمانی که بخواهیم در فاصله بین دو ایستگاه سوار تاکسی شویم چنین امکانی برایمان وجود ندارد .
برخی مسیرها کوتاه هستند یا این که برخی افراد توانایی مالی برای پرداخت کرایه تاکسی تلفنی ندارند و به ناچار منتظر تاکسی زرد می ایستند اما تاکسی های زرد در بیشتر مواقع در ایستگاه هستند و مسافران بین ایستگاه ها را به دلیل تکمیل ظرفیت سوار نمی کنند.
تاکسی ها هنگام بارندگی آب می روند / فقط دربست
در روزهای بارانی و نسبتا به ویژه ساعت های عصر و شب که ترافیک به اوج می رسد بسیاری از شهروندان برای رفتن به منازل خود در استفاده از تاکسی دچار گرفتاری های دیگری هم می شوند.
نخست اینکه از تعداد تاکسی های سطح شهر در هنگام بارش ها کاسته می شود که علت های مختلف از جمله افزایش حجم ترافیک دارد زیرا تاکسی هاهم در ترافیک می مانند و به موقع به ایستگاهدها نمی رسند .
دوم اینکه برخی رانندگان تاکسی وقتی شهروندان را زیر باران و برف می بینند تنها درصورتی که مسافر، دربستی هزینه بپردازد مسافرگیری می کنند .
و سوم اینکه به علت افزایش بار ترافیک یا خروج تاکسی ها از فرآیند خدمات رسانی و رفتنشان به منزل، از تعداد تاکسی ها در پایانه های تاکسی سطح شهر کاسته و صف طویل مسافران این ایستگاه ها، طولانی تر می شود .
نمیتوان گفت که همه رانندگان اینگونه هستند بلکه اندک شماری هم هستند که رسالت کاری خود را فقط منوط به روزهای عادی نمیدانند و در هر شرایطی تلاش میکنند تا شهروندان را به مقصد برسانند و تلاش آنها ستودنی است.
ماجرای صندلی جلو و جدل بین مسافران
این روزها اغلب بانوان با تردد در ساعات شبانه و استفاده از تاکسیهای عمومی شهری با مشکلات عدیدهای و محدودیتهایی مواجه هستند که نباید گذاشت این محدودیتها به یک معضل تبدیل شود و باید برای آن راهکاری اندیشید که بسیاری از کارشناسان در این زمینه معتقدند که گسترش تاکسی بانوان میتواند راهکاری موثر برای این معضل احتمالی باشد .
یکی از مسافران تاکسیها در زمینه نوع برخورد رانندگان و برخی مسافران گلهمند بود و مطرح کرد : برخی از رانندگان می گویند برای نشستن درصندلی جلو خودرو باید هزینه بیشتری پرداخت شود .
کاهش نزاع با وجود گسترش تاکسی بانوان
سیما زارعی در این خصوص اظهار کرد : وقتی تاکسی بانوان گسترش یابد به طور قطع نزاع میان شهروندان کاهش خواهد یافت چرا که به دلیل حضورآقایان در کنار زنان در تاکسی مسافربری مشکلات و نزاع لفظی پیش خواهد آمد .
وی با بیان اینکه شهرداری باید در زمینه گسترش تاکسی بانوان اقدام کند، ادامه دا د : باید شهرداری در حمل و نقل آرامش شهروندان را فراهم کند .
با وجود تمام مطالب بیان شده در بالا و با وجود نظارتهای سازمان تاکسیرانی بر عملکرد رانندگان، سازمان تاکسیرانی باید نظارت خود بر رانندگان تاکسی را بیشتر کند تا مانع سودجویی و سوء استفاده برخی تاکسیرانان شوند.
گزارش از الهه مهدوی
