سرویس فرهنگی تبریز بیدار
حجتالاسلام محمد مداح طلبه جهادگر تبریزی مقیم قم که در بیمارستان فرقانی این شهر مشغول خدمت داوطلبانه به بیماران کرونایی بود تبدیل به یک نماد شده است.
مداح که خود در بخش بیماران کرونایی مشغول به خدمت بود، همسر باردارش که در آن بیمارستان بستری شده بود، بر اثر بیماری قلبی و تنفسی به همراه ۲ فرزندش دار فانی را وداع گفت. او وقتی خبر فوت همسر و فرزندانش را شنید، بدون اینکه دیگران از این موضوع مطلع شوند از بخش خارج شد و در گوشهای از بیمارستان نشست و گریه کرد. تصویری که از او در رسانهها دست به دست شد و تصویری تراژیک و روضهمانند از مظلومیت و مجاهدت این طلبه و دیگر طلاب جهادی را به نمایش گذاشت.
با وجود حال روحی ناشی از این مصیبت، تماس خبرنگار تبریزبیدار را با تواضع اجابت کرده و دقایقی چند گفتگوی متفاوت و غیرکلیشه ای پیرامون جهاد روحانیون برای مقابله با ویروس منحوس کرونا داشته ایم.
مشروح گفتگوی تبریزبیدار با حجت الاسلام مداح بشرح ذیل می باشد:
برخی بیماران کرونایی فقط احتیاج به درمان روحی و روانی داشتند
تبریزبیدار: از ضرورت های حضور روحانیون در بیمارستان ها جهت برای مقابله با کرونا بفرمایید.
باوجود اینکه سایر افراد از قشرهای مختلف اعم از دانشجویان، بازاریان، مسجدیها، هیئتی ها و غیره برای کمک به بیماران کرونای وارد میدان شدهاند و آنهایی که توانایی کمک ندارند به لحاظ مالی کمک میکنند؛ اما حضور روحانیان و طلبهها تاثیر زیادی دارد چون طلبهها و روحانیون اندکی نسبت به سایر افراد از مسائل دینی آشنایی عمیقتری دارند به همین جهت در نحوه برخورد با بیماران طوری رفتار میکنند که به آنها روحیه دهند.
بعضی از بیماران وضعیت روحی خوبی نداشته و گریه میکردند و وقتی به آنها کمک میکردیم و به آنها روحیه میدادیم ما را دعا میکردند.

بعضی بیماران با خود همراه نداشتند و به آنها بیشتر کمک میکردیم حتی بعضی هایی که بدلیل شرایط نامساعد روحی و جسمی عصبی رفتار میکردند بازهم با آنها با روی گشاده رفتار می کردیم تا دلشان را خالی کنند. در میان ما روحانیون و طلبههای بودند که بیش از ده سال در مؤسسه امام خمینی(ره) که متعلق به آیت الله مصباح یزدی است و روانشناسی اسلامی، جامعهشناسی اسلامی و مشاوره تحصیلی درس خواندهاند آمده بودند تا به این بیماران روحیه دهند.
جوانی خود را روحانی معرفی کرده و چندین میلیارد گرفته بود تا در بحران کرونا روحانیت را مقابل مردم قرار دهد
تبریزبیدار: حاشیه سازی های برخی رسانه بدست ها برای جوسازی علیه حضور روحانیون در بیمارستان ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
نباید فقط بنده برجسته شوم چون در کنار بنده سایر دوستان نیز بهمراتب بیشتر از من تلاش کردند و نباید زحمات و تلاشهای آنها نادیده گرفته شود.
بههرحال طبیعی است که در این مواقع دشمنان انسانیت در داخل و خارج تلاش میکنند تا موضوع حضور روحانیون در کنار بیماران کرونایی را به حاشیه ببرند. ما مطلع شدیم که یک فردی که خود را طلبه معرفی کرده بود و حتی بیست سالش هم نبود چندین میلیارد پول گرفته بود تا حرفهای دشمنان را در فضای مجازی منتشر کند. هدف اینها صرفاً سست کردن ایمان مردم و بدبین کردن مردم نسبت به دین و نظام و روحانیون است ولی ما که در بیمارستان و در مراکز درمانی کمک میکردیم می دیدیم که مردم خیلی راضی بودند و بعضی ها می خواستند با انتشار تصاویر ما در فضای مجازی به همه بگویند روحانیون و طلبههای واقعی اینها هستند.
جا دارد در همینجا از همه تلاشها و زحمات اهالی رسانه و خبرنگاران تشکر کنم که ارزش کار شما کمتر از ارزش کار ما نیست شما مصداق بارز «سرّ نی در نینوا میماند اگر زینب نبود» هستید.
از همه مردم و دوستان و اطرافیانی که در این مدت نسبت به من لطف داشتند تشکر می کنم اما واقعاً امکانپذیر نبود که پاسخ همه آنها را بدهند تقریباً در هر روز نزدیک دویست نفر با من تماس میگرفت ولی من نمیتوانستم همه پاسخ همه آنها را بدهم بالاخره با اصرار دوستان تصمیم گرفتم سه صفحه اینستا گرام خود را معرفی کنم (instagram.com/humnanist_mohamad.madah) تا هر پیامی دارند در آنجا بگذارند و من سر فرصت بتوانند به همه آنها پاسخ دهند و شرمنده این مردم عزیز نشوم.
ویروس را شکست می دهیم اما تنها بحول قوه الهی
تبریزبیدار: توصیه شما به مردم در روزهای سخت کرونایی چیست؟
توصیه اول من این است که باید دقت توحیدی داشته باشیم اینکه گفته می شود ما این ویروس را شکست می دهیم از یک جنبه غفلت شده، باید بگوییم که ما به لطف به حول و قوه الهی این بیماری را شکست خواهیم داد.

از راه دور و بدون مراجعه حضوری هم صله رحم امکان پذیر است
موضوع بعدی این است که هر بلایی که بهصورت فراگیر بر سر ما میآید ابتدا باید طلب استغفار کنیم سپس ببینیم کدام کارمان اشتباه بود که منجر به بوجود آمدن این بلا شده است که خداوند نعمتهای خود را از ما محروم کرده است. اینطور نیست که چون نمیتوانیم به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در یکجا جمع شویم دست از دعا نیز برداریم. می توانیم در خانه خود در خلوت خود با خدای خود خلوت کرده و دعا کرده و طلب استغفار کنیم.پیامبر اکرم (ص) در کتاب تحفالعقول فرموده است که صله ارحام تنها این نیست که حضوری برویم و ببینیم.
این همه سال در تعطیلات عید نوروز به دید و بازدید پرداختیم، هیچ منعی ندارد که امسال در خانه نشسته و به جای رفتن فیلم تماشا کنیم کتاب بخوانیم و با خود خلوت کنیم.
با در خانه ماندن خود، سلامتی خود را تضمین کنیم / اسلام با تفریح و گشت و گذار مخالف نیست اما پای سلامتی در میان است
تبریزبیدار: اکنون توصیه شده برای شکست این ویروس در خانه بمانیم، چه کارهایی از منظر دین در منزل مفید است؟
ما میتوانیم با ماندن در خانه و مطالعه احادیث ائمه اطهار(ع) در مورد مسائل بهداشتی و رعایت آنها، سلامتی خود را از تضمین کنیم. نیازی نیست حتماً قرص و دوا مصرف کنیم با رعایت مسائل بهداشتی تمامی مشکلات ما حل میشود. ضرورتی ندارد در این شرایط سخت اقتصادی صرفاً به خاطر اینکه مهمانیها انجام شود آجیلهای گرانقیمت خریداری کرده و خودمان را در فشار اقتصادی قرار دهیم.
اسلام بههیچعنوان با تفریحات سالم مخالفت ندارد اینطور نیست که در طول سال فقط عزاداری کنیم نماز بخوانیم دعا بخوانیم. مردم میتوانند همان کارهایی را که در بیرون از خانه انجام می دهند در داخل خانه هم انجام دهند و در تجمعات حضور نداشته باشند. اسلام بههیچعنوان با شادی مخالفت ندارد از نظر اسلام هر چیزی که برای جسم و روح انسان ضرر دارد حرام است. وقتی که میگویند مردم به تجمعات نروند و در جاهای شلوغ حاضر نشوند صرفاً به خاطر سلامتی خودمان است.
غصه اعتکاف را نخورید، در خانه با خدا خلوت کنید
کسانی که افسوس خوردند که امسال در مراسم اعتکاف شرکت نکردند، بهترین فرصت است که در خانه مانده و با خدای خود خلوت کنند. دانشگاهها و مدارس نیز تعطیل است و بسیاری از دغدغههای فکری الان وجود ندارد میتوانند با ماندن در خانه و مطالعه و راز و نیاز و دعا هم با خدای خود خلوت کرده و هم از لحاظ سلامتی در صحت کامل وجود در صحت کامل باشند.
گفتگو از حمید وظیفه
