به گزارش تبریز بیدار ، شهادت امام حسن عسکری(ع) در هشتم ماه ربیع الاول است و طبیعتاً بعد از شهادت ایشان، ولایت امام زمان(عج) آغاز می شود. این جشن واقعی است که در بین شیعه مطرح بوده است و چه بهتر است که در نهم ربیع الاول به جای پرداختن به مقولات دیگر که جز زیان و ضرر به جان و مال شیعیان نداشته و ندارد، مروج آغاز ولایت امام زمان(عج) باشیم و کل دنیا را با فرهنگ مهدویت و انتظار آشنا سازیم.
تفکرات انحرافی برای ضربه به تشیع
متاسفانه عده ای با تفکرات انحرافی و افراطی، در نهم ربیع الاول به بهانه درگذشت خلیفه دوم، مجالسی تحت عنوان عیدالزهراء، فرحه الزهراء و… برگزارمی کنند که علاوه بر ضربه زدن به وحدت بین شیعه و سنی، شأن شیعه را زیر سول می برند. وهابیت نیز برای مقابله به مثل این حرکات تایید نشده، چندسالیست مجالس عروسی خود را در روز شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) و یا در روز عاشورا برگزار کنند، حال چه کسی جواب گوی این هتک حرمت ها خواهد بود؟
و اما در مورد قتل خلیفه دوم نظریه های مشهور تاریخ نگاران جهان اسلام چیز دیگری است.
حجت الاسلام اصغر همایونی روحانی تبریزی و پژوهشگر علوم دینی در این باره به تبریزبیدار می گوید: طبق منابع مختلف شیعه و اهلسنت، قتل خلیفه دوم در روزهای پایانی ذیالحجه سال ۲۳ ق اتفاق افتاده است. از مورخین اهل سنت قایل به این مساله می توانیم به یعقوبی، ابن شبه نمیری، عصفری، ابن ابی شیبه کوفی، مالک بن انس،محمدبن سعد، ابن حبان، ابن جعد، طبرانی، بیهقی، ابن جوزی، ابن عمرانی، عبدالرزاق صنعانی، بلاذری، دینوری، طبری، مسعودی و….اشاه کرد و از میان منابع معتبر شیعه میتوان به شیخ مفید و ابنادریس حلی و… اشاره کرد.
ریشه تاریخی بدعت پیوند نهم ربیع الاول با روز قتل خلیفه
با گذشت زمان ها برخی شیعیان بدون توجه به هشدار علما با ملاک قرار دادن روز نهم ربیع الاول بعنوان روز قتل خلیفه دوم(که توضیح آن در این مجال نمی گنجد)، به شادمانی پرداختند.
حجت الاسلام همایونی در این باره به تبریزبیدار می گوید: در راستای نزاعهای فرقهای، شیعیان بهدنبال آن بودند که در روز قتل خلیفه شادمانی کنند؛ اما بهدلیل آنکه روزهای پایانی ذی الحجه، مصادف با محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع) بود، این مراسم به بعد از ایام محرم و صفر یعنی ربیع الاول برگزار شد و به تدریج این تلقی پیش آمد که روز قتل جناب عمر بن خطاب در ربیع الاول بوده است که این مراسم انحرافی در دوره صفویه به اوج خود رسید. حتی در زمان صفویه وقتی علمای اهل سنت اعتراضات خود را به چنین مراسماتی ابراز کردند، قاضی نورالله شوشتری (ره) از علمای شیعه در جواب آنها نوشت: «این کار مورد تأیید علما نبود و در زمان ما متروک است».

وی ادامه می دهد: هر چند موضوع برائت از خصوصیات مهم مذهب تشیع است و خط شیعه را از دیگران جدا می کند اما نباید از ارادت و محبت غالب اهل سنت، به اهل بیت معصومین(ع) نیز غفلت کنیم.
این کارشناس مذهبی خاطر نشان می کند: امامان شیعه با روشمند کردن تقیه به پیروان خود نشان دادند که در عین اعتقاد راسخ به حقانیت ایشان و عدم مشروعیت غاصبان خلافت، بهانه به دست دشمن ندهند و رفتاری که شایسته شیعه نیست انجام ندهند. به خصوص که همیشه فرقه ناجیه شیعه در اقلیت بوده و امروزه وهابیت پیوسته در صدد تضعیف و حمله به شیعه است و دشمنان مشترک همه مسلمانان از این اختلاف بهره برداری می کنند. شایسته است مومنین آشکارا به جشن امامت ولی عصر (عج) بپردازند و زمان آن است که به ترویج امامت امام زمان(عج) البته به شکل صحیح، بازگردیم.
