به گزارش تبریز بیدار ، بررسی الحاق حریم تبریز به باسمنج اولین بحث مطرح شده در این جلسه بود.
حجتالاسلام سید محمدرضا میرتاجالدینی در این باره گفت: باید روی این مساله تاکید کنیم که بخش تصویب شده و حریم شهر تبریز برای الحاق تصویب نشده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: باید روی این موضوع تاکید کنیم تا نتیجه بگیریم.
تاکید بر اصلاح مصوبه
وی ادامه داد: هم میتوانیم این مصوبه را اصلاح کنیم و هم اینکه مصوبه را به مجلس ببریم تا مشکل تمام کلانشهرها حل شود اما وقتی میتوانیم اصلاح را پیش ببریم چرا باید از راه دیگری پیش برویم.
روح الله متفکرآزاد دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با اصل مطلب که نباید حریم تبریز از بین برود موافقم اما شهرداری چه تعهداتی به مردم خاوران داده است؟
الحاق جنوب شهر به حریم تبریز امکانپذیر نیست
عباس رنجبر شهردار تبریز نیز گفت: حریم فروخته نشده بلکه در حریم زمین خریده و هیچگونه منع قانونی برای خرید زمین در حریم یا خارج آن ندارد.
وی افزود: فرمانداری میتوانست بخش باسمنج را بدون تطبیق حریم ایجاد کند و هیچ مشکلی هم وجود نداشت.
شهردار تبریز بیان داشت: اگر مجلس یک تبصرهای اضافه کند مشکل تمام کلانشهرها در این خصوص حل میشود.
رنجبر با بیان اینکه به لحاظ توپوگرافی الحاق جنوب شهر به حریم تبریز امکانپذیر نیست، افزود: مراکز نظامی و صنعتی در این قسمت قرار دارد و الحاق حریم تبریز در جنوب برای شهر مفید نیست.
تصمیم سیاسی دولت روحانی
احمد علیرضا بیگی با سیاسی خواندن الحاق حریم تبریز گفت: برخی معتقدند که تبریز نباید بزرگ شود.
نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: ما سوال و تحقیق و تفحص از وزیر کشور در این خصوص را مطرح کردیم و آنها هم قول دادند که این مشکل را بررسی کنند.
وی خاطر نشان کرد: در دیوان عدالت اداری هم این موضوع را بررسی میکنیم زیرا این مساله حق مردم تبریز است.
بیگی تاکید کرد: این موضوع سیاسی بود و فقط از طریق سیاسی یعنی ابطال مصوبه هیئت وزیران حل میشود.
مسعود پزشکیان دیگر نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: ما باید سیستم حمل و نقل را حل کنیم تا کسی که در نزدیکی تبریز قرار دارد به راحتی به تبریز برسد. با این کار هم حاشیهنشینی هم ایجاد نمیشود و هم مشکل مهاجرت به کلانشهرها حل شود.
وی اظهار داشت: البته من مشکلی با بازگرداندن حریم تبریز ندارم.
بخش ماندن باسمنج به ضرر باسمنج
حجتالاسلام برگی رئیس شورای شهر تبریز نیز گفت: عدهای که نمیدانیم آیا املاک یا چه کسانی هستند مشغول ساختوساز غیرمجاز هستند، حتی آنجا ماموران شهرداری را کتک میزنند و جلوی خودروهایشان را میگیرند.
وی گفت: حتی اگر باسمنج بخش بماند یک وضعیت بسیار بدی از نظر ساخت و ساز ایجاد میشود، اگرچه بخش ماندن باسمنج هیچ نفعی برای باسمنج دارد و برعکس باعثِ ضرر آن میشود.
در ادامه جلسه موضوعات دیگری نیز پیرامون مشکلات تبریز بررسی شد.
روح الله متفکرآزاد طی سخنانی اظهار داشت: در بحث بودجه ۷۰ مورد را در تعامل با دولت گذاشتیم برخی موارد را هم در بودجه گنجاندیم.
وی افزود: موضوع دیگر حل مشکلات مردم خاوران است که باید سریعا حل شود.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه با دستور رئیس جمهور مجددا فعال میشود.
وی اضافه کرد: برای انتقال آب ارس به تبریز همت جمعی نیاز است و خوشبختانه پیگیریها کار را چندسالی جلو انداخته است.
مازوت سوزی نیروگاه تبریز
متفکرآزاد به موضوع آلایندگی نیروگاه حرارتی اشاره کرده و گفت: نیروگاه مساله مهم این روزهاست و به همت تمام نمایندگان رئیس جمهور دستور رسیدگی دادند. چون دو هفته گذشت و موضوع حل نشد، طرح سوال از وزیر نفت را کلید زدیم.
وی افزود: استدلال وزیر نفت این بود که چون افزایش مصرف گاز و کاهش ظرفیت بهره برداری داریم استفاده از مازوت رخ داده است. اما ما هم این مساله را مطرح کردیم که اگر کمبود گاز داریم چرا فقط این مساله در تبریز رخ میدهد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: کاهش مصرف گاز در آذربایجانشرقی در سال گذشته باعث شده تا دست ما باز شود که خواستههای به جا را مطرح کنیم.
روح الله دهقاننژاد عضو شورای شهر نیز گفت: در خصوص باسمنج ابتدا آقای وزیر با کن لم یکن تلقی کردن بخش باسمنج برادریاش را ثابت کند.
وی در ادامه بیان داشت: سه هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در دستور کار وزارت کشور برای تحویل است اما ۱۲۰۰ اتوبوس را تهران برداشته و ۲۲اتوبوس با اوراق به ما میرسد.
این عضو شورای شهر افزود: در بحث مترو ما بعد از ۲۲ سال هنوز نمیتوانیم از این وسیله حملونقل عمومی استفاده کنیم.
وی گفت: در خصوص حاشیهنشینی در بودجه سهم دولت گنجانده شود زیرا تمام وظیفه برعهده شهرداری نیست.
قاپیده شدن سهم متروی تبریز
حجتالاسلام برگی هم گفت: در بحث مترو قرار بود ۱۸۰ واگن به تبریز و کمتر از ۸۰ و ۵۰ به اصفهان و شیراز برسد اما تا به امروز اصفهان و شیراز بیشتر از ۵۰درصد از سهمشان را گرفتند در حالیکه برای تبریز این اتفاق رخ نداد.
وی اظهار داشت: متاسفانه حالا هم موضوعی را مطرح میکنند که به هر شهر ۱۰۵ واگن داده شود در حالیکه ما سهممان را قبلا پرداخت کردهایم.
جذب تنها ۳۶ درصد بودجه عمرانی
در ادامه علیرضا باغبان به موضوع بودجه شهرداری تبریز اشاره کرده و افزود: در بودجه جاری ۹۰ درصد بودجه را جذب کردهایم اما فقط ۳۶ درصد بودجه عمرانی را جذب کردهایم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: دبیرخانه مشترک شورا و نمایندگان مجلس ایجاد کنیم تا پیگیر موضوعات و مباحث شود.
وی افزود: اگر در هزینه و درآمد نظرات بودجهای هست در دوماه آینده به ما اعلام کنند.
مس و طلا برای دیگران و آلودگی برای ما
علیرضا منادی دیگر نماینده مجلس در این جلسه گفت: امروز آذربایجان گوشه رینگ توسعه ایران است.
وی افزود: ۶۰ درصد پول بانکها در تهران، ۳۰درصد در اصفهان،شیراز و مشهد است و مابقی در تبریز و دیگر استانهاست. ما باید رئیس بانکها را احضار کنیم که چرا این پولها در استان نیست.
وی گفت: مس و طلای ما را میبرند و آلودگی و سیانور برای ما میماند.
پولی از دولت ها برای اتوبوس نرسیده
روح الله رشیدی دیگر عض شورای شهر نیز گفت: به دلیل عملکرد سازمان محیط زیست و اعلام صنایع آلاینده به عنوان صنعت سبز از سال ۹۲ شهرداری تبریز هیچ سهمی نگرفته است.
وی اضافه کرد: از سال ۹۳ ما یک ریال پول از دولت برای خرید اتوبوس نگرفتهایم.
رشیدی همچنین گفت: در مورد بافت حاشیهنشینی هرچه زودتر جلسهای با وزارت راه و شهرسازی برگزار شود.
انتهای پیام/
