گزارش تبریزبیدار از آنچه در جلسه امروز شورای شهر گذشت؛

ترافیک تصمیم برای ترافیک تبریز / وعده فاینانس برای مترو

جلسه علنی شورای شهر تبریز طبق روال جلسات قبل، در عمارت قدیمی شهرداری تبریز برگزار شد.

به گزارش تبریزبیدار، جلسه امروز شورای شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری برگزار شد.

دستور جلسه اول

دستور اول جلسه امروز شورا در رابطه با گزارش شهردار تبریز در خصوص برنامه های حوزه ترافیک کلانشهر تبریز بود.

از مطب پزشکان تا مدارس و حمل و نقل عمومی

یعقوب هوشیار، شهردار کلانشهر تبریز در این رابطه گفت: موضوع ترافیک در کلانشهرها به دلایل مختلف جزو دغدغه های شهری بوده این ترافیک نسبت به شهرها متفاوت است.

وی افزود: محور های عمده ترافیک افزایش خودرو ها است به طوری که در سال ۹۶ تعداد خودروها در تبریز ۴۵ هزار دستگاه بود و الان ۸۵ هزار دستگاه خودرو می باشد و خیابان های تبریز پاسخگوی خودرو ها نیست.

هوشیار تاکید کرد: روزهای پنجشنبه و جمعه شما شاهد ترافیک نیستید چون مدارس و مطب پزشکان تعطیل است. اگر تراکنش مدارس را بررسی کنید می بینید که ۶۰ درصد مدارس غیر انتفاعی در محلات خاصی است و باعث ترافیک شهری می شود.

وی خاطرنشان کرد: قوانین بالا دستی نیاز به تصحیح دارد؛ قبلا اینگونه بود که هر کسی در محله خود می توانست به مدارس ثبت نام کند ولی دیگر این قانون نیست.

خیابان های تبریز پاسخگو نیست

شهردار کلانشهر تبریز همچنین تصریح کرد: در سال های گذشته دولت به وسایل حمل و نقل عمومی توجهی نکرده است و در یک سال گذشته توانستیم فقط ۵۱ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اضافه کنیم. ۱۵۰ دستگاه اتوبوس با دولت قرار بسته ایم و قرار است این تعداد اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اضافه شود.

وی ادامه داد: در رابطه با ترافیک شهری تبریز کار خاصی انجام نشده بود و اخیرا ثبت اجرای دوربین ها شروع شده و تمامی خودرو ها بررسی خواهند شد. ترافیک صرف مدیریت شهری نیست و بقیه دستگاه ها باید کنار شهرداری باشند.

وی اظهار داشت: در یک ماه گذشته ترافیک بیشتر احساس شده است و دلیل آن هم بخاطر پروژه پاسداران و شهید کسایی می باشد و توافقی که انجام شده بود قرار بود کسایی را اداره راهداری تا پایان شهریور تکمیل کند و نتوانست انجام بدهد و ما هم شاهد آن بودیم که فصل کاری را از دست می دهیم و از اواسط مهر ماه این پروژه شروع شده است.

هوشیار همچنین تاکید کرد: ما می‌دانستیم تکمیل این پروژه زمان بر خواهد بود و باعث ترافیک می شود، پروژه یک ساله را در عرض دو ماه تکمیل کردیم و همکاران ما در این پروژه شبانه روزی کار کردند و امیدواریم زودتر تکمیل کنیم تا شرمنده مردم نشویم.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مجموعه خانه سازی وارد ساخت نیوجرسی شده اند و در آینده شاهد این می شویم که شهرداری تبریز در تولید نیوجرسی درآمد زایی خواهد کرد.

مدیریت پارکینگ مقدم بر مسیرگشایی

سید کاظم زعفرانچیلر، عضو شورا نیز در ادامه جلسه تصریح کرد: مهمترین موضوع، بحث پارکینگ است؛ گاها بعضی مردم به دلیل نبود پارکینگ دچار تخلف می شوند. در کمسیون های مربوطه، این موضوع بررسی شود و تنها مسیر گشایی ها حل مشکل ترافیک نخواهد بود.

وی افزود: تا وقتی مدیریت پارکینگ نباشد مدیریت مسیر گشایی ها پاسخگوی ترافیک نخواهد بود.

تغییر کاربری علیه مردم

روح الله رشیدی، عضو‌دیگر شورا نیز اعتراض کرد: در این جلسه باید مدیر کل شهرسازی و پلیس راهور و معاون عمرانی استاندار حضور داشتند. در سطح شهر تغییر کاربری بسیار اتفاق می افتد و این بر علیه مردم است.

وی افزود: اتوبوسرانی کلانشهر تبریز را تقویت کنیم و انرژی خود را برای تکمیل خط یک مترو بگذاریم اگر این ها اتفاق بیفتد شاهد کاهش ترافیک شهری خواهیم بود.

عضو شورا تاکید کرد: تمامی پروژه ها را به ۶ ماهه دوم سال انتقال داده اید و نباید تمرکز خود را از دست بدهیم.

یاسین بجانی، عضو‌شورا در این رابطه اذعان داشت: بعضی از مصوبات تصویب شده است ولی متاسفانه اجرا نمی شود، نرسیده به نصف راه، بیمه ایران وجود دارد و باعث ترافیک شدید در این محل می‌شود.

مجوز ساخت مدرسه در مسیر بیمارستان!

وی تاکید کرد: در گلگشت برای ۴ مدرسه مجوز ساخت مدرسه دادند در حالی که این محدوده، مسیر بیمارستان است. همچنین پارکینگ مکانیزه نیاز شهر بوده و آموزش شهروندی باید انجام بگیرد.

تقصیر کیست؛ راهور یا شهرداری؟!

علی باغبان، عضو دیگر شورا خاطرنشان کرد: باید یک جلسه دیگر با حضور مسئولان شهری برگزار شود و تمامی دستگاه ها در این موضوع دخیل هستند. این جلسه فقط بخشی از موضوع را می تواند حل کند، باید سهم حمل و نقل عمومی را بیشتر کنیم.

وی تاکیدا گفت: باید راهکار های عملیاتی پیشنهاد بدهیم و باید به فکر این باشیم که در دو سال آینده به فکر هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس و … باشیم. تا مدیریت واحد نباشد همیشه لنگ خواهید زد، شهرداری گردن پلیس راهور می اندازد و پلیس هم گردن شهرداری!

هوشیار نیز در این رابطه پاسخ داد: حمل و نقل عمومی بسیار مهم بوده و رابطه بین حمل نقل عمومی و مردم یک رابطه فنی و مهندسی است؛ در سطح شهر تبریز روزانه ۱ میلیون و ۲۰۰ مسافر توسط تاکسیرانی جابجا می شود.

وی تصریح کرد: اگر موضوع پزشکان و مدارس غیر انتفاعی حل شود ما ترافیکی احساس نخواهیم کرد، شیخ الرئیس و بهاران در مسیر اصلی هستند و باعث ترافیک می شوند.

شهردار کلانشهر تبریز همچنین اظهار داشت: آلودگی هوا از ترافیک شهری بسیار مهمی است و بر سلامت مردم اثر مستقیم دارد، باید حضور پزشکان را هم محدود کنیم و زوج و فردا مختص خودروها نباشد.

وی در پایان تاکید کرد: بعضی از پروژه های اصلی ما باعث ترافیک شده و اتوبان شهید کسایی جزو وظایف شهرداری نبود ولی ما ورود کردیم.

دستور جلسه دوم

در دستور دوم جلسه امروز شورا لایحه شهرداری تبریز در خصوص اصلاح برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ در ردیف های جاری و عمرانی بودجه مصوبه شهرداری تبریز بررسی شد.

لازم به ذکر است که این لایحه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.

 

دستور جلسه سوم

دستور سوم جلسه شورا در رابطه با بررسی مصوبات کمیته نامگذاری اماکن و معابر عمومی شهر تبریز بود.

 

لازم به ذکر است که تمامی موارد با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.

 

دستور جلسه چهارم

در دستور چهارم جلسه امروز شورا، لایحه شهرداری تبریز در خصوص مساعدت مالی و اهدا با مبلغ ۲۲۶۱۵۶۲۵۰۰ ریال به فرد خاصی از بابت سپرده ظبط شده شرکت در مزایده سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز بررسی شد.

لازم به ذکر است که این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد.

لایحه دو فوریتی شهرداری تبریز در مورد توثیق وثایق و بازپرداخت تعهدات ۵۰ درصدی

هوشیار شهردار کلانشهر تبریز تاکید کرد: بانک مرکزی تا آخر آذر برای تامین فاینانس به ما قول داده است و همان مصوبه قبلی است.

باغبان اذعان داشت: بانک مرکزی نیاز به مصوبه شورا در این مورد دارد.

رشیدی ادامه داد: این دو فوریتی را حذف کرده و قرارداد موجود با طرف چینی را به شورا ارائه دهید.

هوشیار در این رابطه گفت: قبلا سه دوره مکتوب نوشته شده است. چند دوره مصوبه دارد و در این دوره نیز مصوبه دارد و ما در ضیق زمان هستیم و هیئت تطبیق از ما اسناد می خواهد با اصل قضیه مشکلی ندارد. متاسفانه به آذر نرسیدیم و بانک مرکزی را با زحمت زائد راضی به صدور دوباره نامه کردیم.

دبیری خاطرنشان کرد: فاینانس اهمیت زیادی برای ما دارد و قبلا نیز تصویب کردیم و تنها راه نجات خط دو ما نیز این فاینانس است.

باغبان ادامه داد: کشور چین ۱۰ میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های عمرانی کشور تامین مالی کرده است، یکی از پروژه‌ها هم خط دوم متروی تبریز است. پس از کش و قوس فراوان تبریز در اولویت قرار گرفته است و پول مفتی است که هیچ جا پیدا نمی شود.

وی افزود: ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری پرداخت می‌کند و خیر و مصلحت شهر دریافت این فاینانس است. الان هم مصوبه شورا در وثیقه را می خواهند.

هوشیار تصریح کرد: دغدغه های خوبی وجود دارد و فرایند فاینانس بسیار سخت است و در حال رقابت با دیگر کلانشهرها هستیم اگر تعلل کنیم، از دست می رود.

وی در این رابطه گفت: ۲۰ نفر را واسطه دریافت نامه از بانک مرکزی کردیم و نباید زمان را از دست بدهیم. این موضوعی تکراری است که در شورای چهارم و پنجم مصوب شده است.

دبیری، رئیس شورا نیز اظهار داشت: به نظرم روند را متوقف نکنیم و پیش برویم و درخواست دارم این موضوع تصویب شود و کارها پیش برود.

هوشیار در پایان جلسه تاکید کرد: مرحله به مرحله شورا را در جریان می گذاریم

لازم به ذکر است که دو فوریتی این لایحه به تصویب نرسید و با رای اکثریت اعضای شورا یک فوریتی این لایحه تصویب شد.

 

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *