یادداشت تبریزبیدار: ناصر اسگندریان/ ﯾﮑﻰ از ﻋﻮاﻣﻠﻰ ﮐﻪ در ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻫﺮ ﮔﺮوه و ﻓﺮد اﻫﻤﯿﺖ دارد و آﻧﻬﺎ را ﺑﺮاى رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﻫﺪﻓﺸﺎن یاری ﻣﻰدﻫند، ﮐﯿﻔﯿﺖ راﺑﻄﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ اﻓﺮاد و ﻣﺆﺳﺴﺎﺗﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ آن ﺳـﺮ و ﮐـﺎر دارﻧـﺪ. بنابراین ﻧﻘﺶ ﻋﻤﺪه رواﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ ها، ﻧﺰدﯾﮏ ﮐﺮدن اذﻫﺎن ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺑﻪ واﻗﻌﯿﺖ جاری و ساری در ﺳـﺎزﻣﺎن است. روابط عمومی می تواند با کمترین هزینه و کمترین زمان ممکن به کسب و کارهایی را که نوآورانه هستند و جنبه های از هم گسیختگی دارند مورد پوشش قرار دهد، دستاوردهای یک سازمان، عموماً و نه لزوماً از طریق روابط عمومی و مجرای رسانه معرفی می شود.
انجمن روابط عمومیآمریکا، روابطعمومی را چنین تعریف میکند: «یک فرایند ارتباطی استراتژیک که روابط سودمند متقابل را بین سازمانها و عموم مردم ایجاد میکند.»
من فکر میکنم این تعریف برای بسیاری از سازمان هایی که میخواهند بدانند روابطعمومیها از بابت سود آوری دقیقا چه کاری انجام میدهد، بسیار آکادمیک است. اگر بپذیریم که رسانه عنصری هویت ساز در دنیای مدرن است آنگاه تبیین جایگاه روابط عمومی برای یک سازمان بسیار راحتتر است. هرگونه ساخت یابی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای یک سازمان از طریق روابط عمومی است و از این رهگذر و طی فرآیند ارتباطی استراتژیکی که روابط دوسر سود را بین سازمان و مردم رقم می زند، هویت یک سازمان شکل میگیرد. در نگاه برخی از مدیران سنتی و غیر علمی، از روابط عمومی به عنوان هزینه یاد می شود. در برخی از سازمان ها روابط عمومی از بودجه سالیانه برخوردار نیست و از ردیف هزینه های جاری آن سازمان نیازهای خود را برطرف می نماید. بدیهی است بودجه بندی سالیانه برای حوزه های مختلف سبب می شود فعالیت آن حوزه برنامه محور باشد. اختصاص ردیف از بودجه سالیانه به روابط عمومی موجب خواهد شد تا روابط عمومی قادر باشد از قالب سنتی خارج شود و برای مجموعه خود برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد.
باید اذعان داشت مجموعه ای که روابط عمومی را هزینه ببیند مجموعه ای کاملا ناموفق و محکوم به شکست است. در حقیقت روابط عمومی سرمایه گذاری بلند مدت سازمان جهت افزایش رضایتمندی جامعه هدف خود و حافظ و تقویت کننده حسن شهرت و بهترین نحوه تبلیغات برای موفقیت در تحقق اهداف هر سازمان محسوب می شود. اگرچه در ظاهر روابط عمومی در بردارنده هزینه است و ممکن است به صورت مستقیم به کسب درآمد نپردازد اما در نگاهی جامع در خواهیم یافت روابط عمومی ها نقشی انکار ناپذیر در کسب درآمد و سود آوری معرفتی و یا کاهش هزینه های سازمان درخصوص انجام ماموریت ها دارند و این نگرش باید در مدیران به وجود آید که هزینه کردن برای روابط عمومی هدر رفت منابع نیست بلکه سرمایه گذاری با سود مضاعف دراز مدت است و چنانچه در زمان مناسب هزینه نشود ضررهای به مراتب بالاتری خواهد داشت، مادامی که این نگرش هزینه روابط عمومی اصلاح نشود و درک درستی از جایگاه روابط عمومی بدست نیاید، نگاه سازمان به روابط عمومی تغییر نخواهد کرد.
۲۷ اردیبهشت ماه به نام روز جهانی «ارتباطات و روابط عمومی» فرصت مغتنمی است تا اندیشمندان، مسئولان و دستاندرکاران به موضوع آسیبشناسی این عرصه نیز توجه کنند تا با توانمندسازی هر چه بیشتر روابط عمومیها، کمک به نهادینه شدن جایگاه و ساختار آنها در راستای حل مشکلات گامی مؤثر در راستای رشد و توسعه سازمانی و اجتماعی بردارند و تمهیدات لازم برای حساس کردن مدیران نسبت به تغییر نگرش هزینه ای به روابط عمومی را فراهم سازند ولازم و ضروری است روابط عمومی بتواند از امکانات مناسب و منابع مورد نیاز خود بهره مند باشد.
انتهای پیام/
