به گزارش تبریزبیدار، دویستوشصتوسومین جلسه این شورا صبح امروز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد. در این جلسه مصوبه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز درخصوص مسیرگشایی ۴۲ متری انقلاب (شهید آل هاشم) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
روح الله دهقان نژاد، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه این پروژه جزو بزرگترین پروژههای ریسک مدیریتی این دوره از شورا بوده است، گفت: بعد از اتمام این پروژه، از تمامی کسانی که در تکمیل آن زحمت کشیدهاند، قدردانی شود. بزرگترین مشکل در این پروژه ناهماهنگیهای موجود بین سازمانها و معاونتها است که موجب مواجه شدن این پروژه با مشکلهایی در میدان عمل میشود.
وی ادامه داد: تذکرات جدی به خودمان وارد است که باید قبل از انجام پروژههای بزرگ، با سازمانهای مربوطه هماهنگیهای لازم صورت گیرد تا مسائل مربوطه در بودجه آنها نیز لحاظ شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه برخی از دستگاهها نیز زحمات خود را به گردن مجموعه شهرداری میاندازند، افزود: در این خصوص در کمیسیون چند پیشنهاد و مقرره مطرح شد، معاونت شهرسازی مکلف به ارائه طرح بدنه سازی پروژه شده است.
دهقان نژاد با تاکید بر اینکه شهرداری منطقه یک نیز مسئول شده تا هزینههای زیرساختی (آب، برق، گاز) را ظرف ۷۲ ساعت به شورای شهر ارائه دهد، خاطرنشان کرد: بحث سوم این است که تعدادی از املاک در طرح تملک قرار دارند.
وی گفت: از اولین روز آغاز پروژه تا امروز ۷۷۲ تملک با ۷۷۰ میلیارد تومان هزینه انجام شده است اما بازهم برای تملکها به بودجه نیاز است.
نائب رییس شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه باید تکلیفمان را با برخی سازمانها روشن کنیم، افزود: نمایندگان محترم نیز موضوع را پیگیری کرده و وظایفی که دولت داشته را در نظر بگیرند.
دهقان نژاد خاطرنشان کرد: تمامی مسئولین مربوطه در این راه ما را یاری کنند چرا که ما حتی برای گرفتن یک مجوز ساده از شهرسازی دچار مشکل هستیم.
روح الله رشیدی در ادامه با بیان اینکه مسائل مختلف در کمیسیون مطرح شدند اما راهکاری برایشان داده نشد، اضافه کرد: مهمترین موضوع، طرح بدنهسازی خیابان است، فقدان طرح بدنهسازی منجر به برهم خوردن بافت شهری میشود.
وی ادامه داد: پیشنهاد میشود شهرداری و شهرسازی طرح بدنهسازی را ارائه داده و به تصویب برسانند.
علی راستی در ادامه با تاکید بر اینکه پروژهی ۴۲ متری یکی از پروژههای کلان و تاثیرگذار است که چندین سال بود انجام نگرفته و این دوره از شورا و شهرداری به انجام آن همت کردهاند، افزود: به نظر بنده در خصوص این پروژه مقداری کم لطفی میشود. این پروژه برای شهر نیاز بوده است که این حجم از هزینه صرف آن شده و باید برای خودمان شفاف کنیم که این پروژه تاثیرگذار بوده است یا خیر؟ باید به حرمت نام شهید آل هاشم به این پروژه توجه ویژهای داشته باشیم.
وی گفت: مهندسان شهرهای خودمان برای اجرای چنین پروژهای تلاش کردهاند و این باعث افتخار است. برای همین نظر بنده نیز بر این است تا پس از پایان این پروژه از عوامل آن قدردانی کنیم.
راستی تاکید کرد: همگی دست به دست هم دهیم تا شهروندان از شیرینی اتمام این پروژه در این دوره از شورا بهرهمند شوند.
احد صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: پلی که در زیرگذر شهید علینژاد در حال اجرا است، از نظر شیب و طرح ترافیکی تاثیر بیشتری نسبت به پل کوثر دارد.
امیرحقیان در ادامه با اشاره به اینکه بنابر سخنان آقای شهردار این موضوع از پیچیدگیهای بسیاری برخوردار است، ادامه داد: اگر اعضای کمیسیون و شورای شهر قانع شوند، افتتاح پروژه به تاخیر افتاده و کار به درستی انجام شود.
وی با بیان اینکه بدنهسازی در آنجا پیچیدهتر از مسیرهای دیگر است، افزود: بدنهسازی در حال انجام است، اما هنوز تکمیل نشده است.
امیرحقیان اضافه کرد: شهرداری با گردن گرفتن همه مسئولیتها موجب بدآموزی دیگر دستگاههای دولتی نباشد، این موضوع را از دستگاههای دیگر مورد نظر نیز پیگیری کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: شهرداری وقتی وظایف بقیه ارگانها را بر عهده میگیرد، دستگاهات دولتی تنبل میشوند.
رشیدی ادامه داد: این موضوعات همه درخواست خود منطقه و شهرداری بوده است و پیشنهاد اعضا نیست. تا این لحظه این موضوع را تکلیف راه و شهرسازی اعلام میکنند، شهرداری باید نسبت به تهیه طرح بدنهسازی اقدام کند.
وی بیان کرد: چه تضمینی وجود دارد که تا زمان تصویب طرح بدنهسازی، ساختوساز به چه صورتی پیش خواهد رفت؟
علیرضا نوای باغبان در ادامه با بیان اینکه دستگاههای خدماترسان موظفند پروژههای بزرگ عمرانی شهر را در بودجه خود لحاظ کنند، گفت: انتظار میرود تا دیگر ارگانهای دولتی که بودجه میگیرند، برای تایید و تکمیل پروژه قدم بردارند.
وی افزود: پیشنهاد این است که طرح بدنهسازی ارائه شود، اما با توجه به اینکه پروژه در حال انجام است، باید به دنبال بررسی بندهای دیگر باشیم.
اسماعیل چمنی نیز ادامه خاطرنشان کرد: از تمامی کسانی که در این پروژه زحمت کشیدهاند، سپاسگزارم به نظر بنده تعامل با دستگاههای خدماترسان لازم و ضروری است. به خصوص در بحثهای مسیرگشایی.
وی با تأکید بر اینکه نباید همکاری بیش از حد شهرداری باعث شود تا دستگاههای خدمات رسان به وظایف خود عمل نکنند، ادامه داد: نباید تعامل موجب شود که تمامی کارها را شهرداری انجام دهد، نبود مدیریت شهری موجب میشود که شورای شهر، شورای شهرداری شود و شهرداری نیز در تمامی موارد هزینه کرده و وظایف دیگر دستگاهها را بر عهده بگیرد.
علی نوای باغبان، با اشاره به اینکه این پروژه چه با مصوبه و چه بدون مصوبه شورا اجرایی میشود، گفت: توضیحها نشان میدهد این پروژه فراتر از نظر شورا اجرا میشود.
وی گفت: باید چیزی تصویب شود که لازم است، هدف ما این بوده که پروژه با تاخیر مواجه نشود، به همین دلیل پیشنهاد شد فعلاً بودجه را خودمان تامین کنیم و سپس از دستگاهها پیگیری نماییم.
غلامرضا احمدی در ادامه گفت: باید دو ماه وقت گذاشته شود و نگاه فنی و تخصصی در اجرای این پروژه رعایت شده و نگاه حرفهای به سرعت در اجرای پروژه ترجیح داده شود.
صادقی ادامه داد: طرحهای توسعه شهری نیازمند مصوبه است، طبق قانون دستگاههای خدمات رسان باید هزینه کنند.
باغبان با اشاره به اینکه تمامی مصوبات کمیسیونها در صحن بررسی نمیشود و برخی که نیاز به تایید شورا ندارد، بین کمیسیون و مدیران مربوطه شهرداری حل و فصل میشود، گفت: نقش کمیسیونها تسهیل گری است، اینگونه نیست که همه مصوبات کمیسیونها به صحن شورا آمده و لازم الاجرا باشد.
انتهای پیام/
