با آغاز ماراتن تبلیغات انتخاباتی؛

از موج سازی تا موج‌سواری در تبلیغات!

با آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، اخباری به گوش می‌رسد که برخی از داوطلبانی که در چندین ماه اخیر با استراتژی «موتور روشن، چراغ خاموش» وارد صحنه انتخاباتی شده‌اند، موج گسترده تبلیغات با چاشنی تخریب را آغاز خواهند کرد.

سرویس سیاسی تبریزبیدار؛


آغاز تبلیغات رسمی انتخابات مجلس شورای اسلامی از بامداد امروز، رقابت‌های انتخاباتی زیرپوستی حداقل ۶ ماهه گذشته بسیاری از کاندیداها و داوطلبان را عیان و آشکار می‌سازد. 


تبلیغاتی که حرف‌وحدیث‌های پیرامونی از گوشه و کنار ستادهای این کاندیداها باعث گردیده است که همچون زمینی آرایش نشده، به انتظار حرکات و موج‌آفرینی داوطلبان باشیم.


از گذشته‌های نه چندان دور مرسوم بوده و است که شیب هیجان و شور انتخاباتی در روزهای منتهی به روز انتخابات شد می‌گیرد که به دنبال آن، برخی تخریب‌های انتخاباتی و شور تبلیغ داوطلبین اوج می‌گیرد، اما این روزها کمی با آن روزها تفاوت پیداکرده است.


گسترش شبکه‌های مجازی و رسانه‌ای خصوصاً در نرم‌افزارهای پیام‌رسانی همچون تلگرام، به مأمنی برای فعالیت‌های انتخاباتی داوطلبین در ماه‌های اخیر تبدیل‌شده و در شرایط عدم صراحت قانونی مبنی بر تخلفات انتخاباتی در این دست پیام‌رسانی‌ها، بنرها و پوسترهای های منتشره، جای خود را به کانال‌ها و گروه‌های صدها نفره تلگرامی داده است.


اگر در چندین سال گذشته، فیس‌بوک و تویتر به یکه‌تاز تبلیغات انتخاباتی در کشور تبدیل‌شده بودند، در سال ۹۴، تلگرام، حرف اول را در میان مخاطبین ایرانی می‌زند که در کنار مزایای فراوان، رکود هیجانی را در میان مردم حاکم کرده است.


جامعه ایرانی در شرایط کنونی یکی از بدیع‌ترین مقاطع خود را در انتخابات سپری می‌کند؛ نه از اعمال قدرت سیاسی فائقه بر انتخابات اثری است و نه از کنش خیابانی و هیجانی اجتماعی در کف خیابان‌ها. شور برافتاده هیجانات ستادی در کاندیداها خود را به شبکه‌های اجتماعی رسانده و در فضای مجازی، مجادلات یک سویه چهره به چهره، جای خود را به مجادلات اکانت به اکانت تغییر داده است.


در روزگار سیطره تلگرام بر ساحت سیاسی و اجتماعی کشور، اخباری به گوش تبریزبیدار می‌رسد که برخی از داوطلبانی که در چندین ماه اخیر با استراتژی «موتور روشن، چراغ خاموش» وارد صحنه انتخاباتی شده‌اند، موج شدید و گسترده تبلیغاتی که با چاشنی تخریب رقبا همراه خواهد بود را آغاز خواهند کرد.


موج‌سواری انتخاباتی روزهای آخر تبلیغات بی‌شک می‌تواند بدنه رأی عموم جامعه و طبقه رأی آنان را به سمت یک کاندیدای خاص سوق دهد. صد البته که این تبلیغات افراطی، تبعات دیگری در قالب تخریب خواهد داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.