به گزارش تبریز بیدار ، حکاکی شرف الشمس در روز ۱۹ فروردین، مساله ای است که در سال های اخیر بین مردم پررنگ شده و افراد سود جو در اقصی نقاط ایران با جلوه دادن شرعی، مذهبی و عقلانی به آن در پی حکاکی صوری طلسم مانند روی سنگ در روز خاصی، سودهای فراوانی را بدست آورده اند.
با کنکاشی در باب ۱۹ فروردین و حدیث شرف الشمس منسوب به امام علی، به این نتیجه می رسیم که ابهامات و سوالات اساسی درباره شرف المشس وجود دارد و اصالت آن مورد تردید است.
شرف الشمسی که سنگ نیست
نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه ای داشته است. روزی که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل (فروردین) باشد. آن ها می گویند این روز خاص بنا به محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته در ساعت های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است.
در روایات نیز، شرف شمس، در برج حمل دانسته شده ولی آیا نوشتن برخی از اذکار و اشکال مشهور به حرز و نشرف شمس، بر نگین عقیق زرد و به دست کردن آن، در احادیث معتبر نیز وجود دارد و دارای خواص فراوانی است؟
در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که برخی به نیت گشایش در کارها به دست می کنند. اما در واقع شرف الشمس، سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی(ع) است که برای رفع صداع (سردرد)، کاربرد دارد که امروزه از هدف اصلی آن دور شده، به گونه ای که در عصر معاصر در روز نوزدهم فروردین از طلوع آفتاب تا ظهر و با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می کنند (معمولا بر روی عقیق زرد، می نویسند، لکن می توان بر روی پارچه زرد کشیده و یا حک نموده و یا روی کاغذ زرد نیز نوشت)؛ و ادعا می شود که دارای آثار و خواص بسیار فراوانی است و بنابر نقل قائلین، شرف الشمس باید در روز ۱۹ حمل که مطابق با روز ۱۹ فروردین است از طلوع آفتاب تا ظهر بر عقیق زرد و در صورت عدم امکان بر کاغذ زردی نوشته شود و با خود حمل نماید. مضمونی که در کتب معتبر اسلامی وجود ندارد.
از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا ۷ قرن، از روایت منسوب به امیرالمومنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد و ابهام اصلی همین است تا قرن ها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟ سیره اهل بیت علیهمالسلام نیز ارجاع به اینگونه رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و حتی اهلبیت علیهمالسلام نیز منجمین آن زمان را که برای ستارگان قدرتهای استقلالی و در مقابل قدرت خداوند قائل بودند را لعن مینمودند چراکه در این عالم هیچ قدرتی جز قدرت خدای متعال نیست و اگر موجودی دارای قدرتی خاص باشد آنهم به اذن الله بوده و هیچ قدرتی به نحو استقلالی در مقابل خداوند ندارند.
نکته مهم اینکه: عدهای برج حَمَل را همان فروردین حساب کرده و روز ۱۹ فروردین را بهعنوان شرف شمس به همه معرفی کردهاند، درحالیکه برخی از اصحاب فن، معتقدند که برج فروردین با صور فلکی حمل متفاوت است. پس همیشه ۱۹ فروردین، شرف شمس نیست. و چنین بیان می دارند که شرف الشمس به وقتی می گویند که شمس در ۱۹ درجه برج حمل قرار بگیرد و منظور از ۱۹، درجه قرار گیری شمس در برج حمل است نه اینکه منظور الزما روز ۱۹ فروردین باشد!
نظر مراجع تقلید درباره شرف الشمس
با بررسی آرا و نظرات مراجع تقلید شیعه نیز می توان به ابهامات موجود پی برد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به اعتبار دینی حرز شرف الشمس در روز ۱۹ فروردین می فرمایند: «انگشتر و حرز شرف الشمس در روایات معتبر نیامده است و اعتباری ندارد. سزاوار است مومنین برای حفظ خود از آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام در کتب معتبر وارد شده است، استفاده نمایند.»
آیت الله نوری همدانی نیز در این خصوص فرموده اند:«سند صحیحی در انتساب ان به ائمه معصومین علیهم السلام رویت نشده است.»
منبع این استفتائات سایت هدانا برگرفته از استفتائات مراجع تقلید می باشد.
نتیجه اینکه نباید پول و سرمایه زندگی را صرف این نگین های بازاری و روز ۱۹ فرودین کرد. شرف الشمس به اثبات نرسیده و ابهام دارد. و در فرض صحت، از علوم غریبه است و انتساب آن به اهل بیت(ع)، دلیل قطعی وجود ندارد. آیا شایسته است حرز شرف شمس که اصالت آن و انتساب آن به اهل بیت مورد تردید است، در صدر فروش و اعتبار قرار گیرد و از نقش نوشته نگین های اصیل در احادیث ماثور و معتبر در کتب متقدم اسلامی، دوری کرد؟
شایسته است مومنین به حکاکی و نقوش سفارش شده و ماثور نقل شده از معصومین در کتب معتبر دعایی شیعه، مراجعه نمایند که در کتب ارزشمند «حلیۀ المتقین» علامه مجلسی، نقل گردیده است.
