سرویس شهری تبریزبیدار/ نیم ساعتی است در ترافیک ماندهای و هنوز نیمی از راهت برای رسیدن به مقصد باقی مانده است. مسیری که در حالت عادی ۱۰ دقیقه هم نمی شود ولی رسیدنت با این همه تاخیر دیگر فایده ندارد و اعصابت مانند خیلیهای دیگری که در صف ماشینهای کناری، پشتی و جلویی محکوم به انتظار برای عبور از این کابوس ترافیکی هستند، به هم میریزد.
در گزارش قبلی به کابوس ترافیک در چهارراه لاله پرداختیم (جزئیات را اینجا بخوانید+) و امروز به یکی دیگر از مسیرهای سوهان روح می پردازیم.
ترافیک در بزرگراه آزادی مسیر آبرسان تا ابوریحان به پدیده ای خارج از کنترل تبدیل شده است. هر روز در کنار سایر مشکلات کوچک و بزرگ زندگی، شهروندان تبریزی ماندن در ترافیک این مسیر را نیز همچون سوهانی بر اعصاب و روان تحمل می کنند.
هر روز بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر این مسیر بقدری اعصاب خرد کن می شود که حتی تاکسی ها نیز قید مسافرگیری را می زنند و مردم ساعت ها زیر پل آبرسان انتظار تاکسی را می کشند و البته تاکسی هم اگر گیر بیاید دو برابر کرایه اصلی را می گیرد و کسی هم پاسخگو نیست. (گزارش تبریزبیدار در این باره را در این لینک بخوانید+)

داروی پزشکان برای قفل بر معابر
رئیس پلیس راهور تبریز در این باره به تبریزبیدار می گوید: ترافیک تقاطع گلگشت و گلباد تحت تاثیر فعالیت مجتمع های پزشکی، درمانی، داروخانه ها و آزمایشگاه ها است به نحوی که کاملا شاهد این هستیم که مخصوصا در روزهای زوج هفته، این معابر قفل می شوند ولی شما اگر ترافیک روزهای زوج را با ترافیک روز پنجشنبه بعد از ظهر که مطب دکترها تعطیل است مقایسه کنید، هیچگونه ترافیکی وجود ندارد و وضعیت کاملا عادی است.
سرهنگ هدایت جعفری می افزاید: اکثر مراجعین به این صنف ها از از شهرستان های مجاور هستند و جایی برای پارک ماشین پیدا نمی کنند.
وی در خصوص تدابیر قهری برای این ترافیک می گوید: جریمه در بسیاری از معابر کارساز نیست؛ مثلا شما در خیابانی که مطب دکتر آنجاست حتی اگر ماشین را جریمه کنید، کاری از دستش برنمی آید و می گوید پس کجا پارک کنم؟! تابحال احداث پل، ایجاد تقاطع غیرهمسطح و حتی چیدن دیوار نیروی انسانی پلیس راهور کارساز نبودند!


ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی
رئیس پلیس راهور تبریز ادامه می دهد: نباید فراموش کرد که ضعیف بودن ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در ترافیک شهری تاثیر زیادی دارد. حمل و نقل عمومی ما هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت ضعیف است و در سه سال اخیر، میزان اتوبوس های موجود در شهر تقریبا به یک سوم رسیده است.
وی تاکید می کند: اگر بخواهیم مردم را ترغیب کنیم که در پیک آلودگی هوا با خودروهای شخصی بیرون نروند و باعث سنگین تر شدن ترافیک هم نشوند، باید ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم و تاکسی ها را نوسازی کنیم چرا که نزدیک ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی، به سیستم آلایندگی هوا معرفی شده اند.
رئیس کمیسیون عمران و ترفیک شهری شورای شهر تبریز نیز که خود از وضعیت ترافیک کلافه شده به تبریزبیدار می گوید: من خودم هم در این ترافیک ساعت ها معطل شده ام و طی کردن یک مسیر ۵ دقیقه ای برایم ۴۰ دقیقه آب خورده است!



نسخه بی آرتی چهارگانه
یاسین بجانی از تدبیر شورای شهر برای این ترافیک می گوید: بدنبال راه اندازی خطوط بیآرتی چهارگانه هستیم. الان فقط یک مسیر بیآرتی در شهر وجود دارد ولی در برنامه ما، سه مسیر دیگر نیز برای بیآرتی طراحی شده است؛ یک خط از مسیر پل کابلی و چایکنار تا پایین، یک خط از میدان فهمیده و یوسف آباد تا خیابان آزادی، و یک خط هم از مسیر کمربند میانی تا نظام پزشکی.
وی همچنین از وضعیت چراغ های راهنمایی در تقطع های موجود در مسیر بزرگراه آزادی انتقاد کرده و می گوید: برای چراغ های راهنمایی، طول ترافیک در نظر گرفته نشده است؛ مثلا در یک مسیر ۱۰۰ تا ماشین پشت سرهم ایستاده اند و در مسیر دیگر فقط ۲۰ ماشین پشت چراغ وجود دارد ولی زمان چراغ سبز برای هردو مسیر ۳۰ ثانیه است.
اما رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز نظر قابل تاملی نسبت به حجم بالای ترافیک در این مسیر دارد.
مجوزهای پساپروژه ای
احد صادقی به تبریزبیدار می گوید: شهرداری برای احداث روگذر در تقاطع ارتش چندین میلیارد هزینه می کند و از طرفی مجوز فعالیت درمانگاه در همان محدوده صادر می کند. با این وضعیت ترافیک انجا کنترل نمی شود.

و اما مدارس غیرانتفاعی…
روح الله رشیدی عضو دیگر شورای شهر تبریز نیز نظر دیگری دارد. او می گوید: یکی از منابع اصلی وضعیت آشفته ترافیک شهری، استقرار ناجور و نامطلوب مدارس غیر انتفاعی در سطح شهر تبریز است.
او تاکید می کند: سیاستهای شهرسازی در دهه گذشته و بی مبالاتی ماده ۵ موجب بروز این وضعیت ترافیکی در شهر شده است.
گزارش از صابر عیسی پور / عکس ها از حسین قلی زاده
این گزارشات ادامه دارد…
در همین باره بخوانید:
کابوس ترافیک در چهارراه لاله / چراغی که راهنما نیست و مشاغلی که مزاحم است
انتهای پیام/
